Show simple item record

dc.contributor.advisorMättö, Toni
dc.contributor.authorVaajoensuu, Oona
dc.date.accessioned2022-04-14T05:54:24Z
dc.date.available2022-04-14T05:54:24Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80589
dc.description.abstractYleensä yritykset pyrkivät jatkuvasti etsimään keinoja toimintansa tehostamiseksi. Useat monikansalliset yritykset ovat ottaneet käyttöön jaettuja palvelu- keskuksia, joiden tavoitteena on tehostaa liiketoimintaprosesseja, alentaa kustannuksia ja parantaa tehokkuutta. Taloushallinnon tehtävien keskittäminen palvelukeskukseen on yrityksen arkipäivää. Tämän tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, kuinka palvelukeskuksen käyttöönottaminen toisessa maassa on vaikuttanut laskentatoimen ammattilaisen työnkuvaan paikallisessa organisaatiossa. Tutkimuksessa perehdytään ensin hyötyihin ja haasteisiin, joita palvelu- keskuksen käyttö on tuonut paikallisen organisaation toimintaan. Niiden avulla tutkimuksessa selvitetään, kuinka laskentatoimen ammattilaisen vastuut, työnkuva ja päivittäinen työ ovat muuttuneet ja minkälaisia ominaisuuksia häneltä odotetaan. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Kohdeyrityksenä on luotonhallinta-alan kansainvälisen konsernin tytäryritys, joka toimii Suomessa. Yritys käyttää Liettuan Vilnassa toimivaa jaettua palvelukeskusta toiminnassaan. Empiirisen aineiston keräämisessä on käytetty puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastateltavia oli kahdeksan. Aineistosta ilmeni, että palvelukeskus on mahdollistanut yritykselle useita hyötyjä mutta samalla tuonut myös haasteita yrityksen toimintaan. Palvelukeskuksen käyttöönoton myötä laskentatoimen ammattilaisen rooli on muuttunut paljon kohdeyrityksessä. Manuaalisten ja rutiininomaisten tehtävien tilalle on tullut asiantuntijuutta vaativia tehtäviä. Laskentatoimen ammattilaisilta vaaditaan tänä päivänä esimerkiksi teknologian osaamista, kokonaiskuvan ymmärtämistä ja muutosvalmiutta.fi
dc.format.extent79
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherjaettu palvelukeskus
dc.subject.otherlaskentatoimen ammattilainen
dc.titleTaloushallinnon tehtävien keskittäminen jaettuun palvelukeskukseen ja laskentatoimen ammattilaisen työnkuvan muutos
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204142269
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLaskentatoimifi
dc.contributor.oppiaineAccountingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20421
dc.subject.ysokeskittäminen
dc.subject.ysotaloushallinto
dc.subject.ysolaskentatoimi
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysopalvelukeskukset
dc.subject.ysomuutos
dc.subject.ysokirjanpito
dc.subject.ysoorganisaatiot
dc.subject.ysotyönkuva
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysoorganisaatiokulttuuri
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright