Hei, me mennään kunnan tilitehtaaseen! : taloushallinnon työn uudelleenorganisoinnin vaikutukset työntekijöiden kokemana
Järvenpää, M., Lähteenmäki, J., Niemelä, M., Voutilainen, V., & Pellinen, J. (2008). Hei, me mennään kunnan tilitehtaaseen! Taloushallinnon työn uudelleenorganisoinnin vaikutukset työntekijöiden kokemana.. Hallinnon Tutkimus, 27(2), 52-67.
Published in
Hallinnon TutkimusAuthors
Date
2008Copyright
© Kirjoittajat & Hallinnon tutkimuksen seura, 2008.
Tämän tutkimuksen kohteena on kuntien taloushallinnon työn uudelleenorganisointi. Erityisenä teemana tarkastelussa on, kuinka laskentatoimen työntekijät tämän muutoksen kokevat ja millaisia vaikutuksia tällä on organisaation sisäiseen työnjakoon? Aihe on erittäin ajankohtainen ja koskee tässä tarkasteltavan kunta-alan lisäksi yhtä lailla myös valtion laitoksia ja yrityksiä. Suomessa monet kunnat ovat lähivuosina keskittäneet tai parhaillaan keskittämässä taloushallinnon työtehtäviä. Samaa kehitystä on tapahtunut monissa suurissa yrityksissä ja mm. yliopistosektorilla on olemassa vastaavia suunnitelmia. This case study examines the reorganization of accounting work into Shared Service Centre (SSC) and its impacts as experienced by the accounting workers in the City of Jyväskylä. The SSC concept is advertised to lead to improved quality, better services, more effective processes and lower costs. The results of the study show that the workers have experienced the change positively and thai the change in general has been rather successful but there are, however, some potential pitfalls for the SSC concept. Some work, which was not properly taken into account in the process definitions, remained in the units and must now be done by the unit managers themselves or even by newly recruited people. This may hinder the financial benefits of the change. Moreover, the quality of the accounting processes was not increased as much as expected, and the hoped-for learning effects and the transfer of the best practices were not fully achieved. The level of internal customer service has increased in some units, but the increased distance between units and the SSC may challenge this customer satisfaction in the future. There is aisa a potential risk of the basic accounting work becoming more and more monotonic, dull, and unattractive for the skilled worker. Finally, most of this work may be even replaced by the office automation in the future.
...


Publisher
Hallinnon tutkimuksen seuraISSN Search the Publication Forum
0359-6680Keywords
Original source
https://journal.fi/hallinnontutkimus/article/view/100682Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/17935741
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1156]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taloushallinnon tehtävien keskittäminen jaettuun palvelukeskukseen ja laskentatoimen ammattilaisen työnkuvan muutos
Vaajoensuu, Oona (2022)Yleensä yritykset pyrkivät jatkuvasti etsimään keinoja toimintansa tehostamiseksi. Useat monikansalliset yritykset ovat ottaneet käyttöön jaettuja palvelu- keskuksia, joiden tavoitteena on tehostaa liiketoimintaprosesseja, ... -
Ulkoistetun taloushallinnon palauttaminen kunnan omaksi toiminnaksi
Pönniö, Joonas (2016)Yritykset ja organisaatiot pyrkivät saavuttamaan tukitoimintojensa ulkoistamisella etuja, kuten kustannussäästöjä ja strategisia hyötyjä. Ulkoistamiseen liittyy kuitenkin riskejä, halutut kustannussäästöt eivät välttämättä ... -
Kunnallisen talouspalvelukeskuksen vaikutukset laskentatyöhön : henkilöstön odotukset ja kokemukset
Lähteenmäki, Johanna; Niemelä, Maija (2006) -
Kunnallisen talouspalvelukeskuksen vaikutukset laskentatyöhön : seurantatutkimus
Koponen, Anne (2008) -
Erään itäsuomalaisen kunnan terveystoimen työilmapiirin yhteys työntekijöiden hyvinvointiin
Melto-Ojalainen, Katri; Ylikotila, Saija (2005)