Johdon laskentatoimi palveluna : talousjohtopalveluiden hankkimisen taustatekijät ja palveluihin kohdistuvat odotukset
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tärkeimpinä tavoitteina oli kartoittaa, miksi talousjohtopalveluita hankitaan ulkopuolisilta palveluntarjoajilta, millaisia tavoitteita ja odotuksia talousjohtopalveluihin kohdistetaan ja miten talousjohtopalveluiden tarjoajat suoriutuvat tavoitteisiin ja odotuksiin nähden. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli empiiriseen aineistoon pohjautuen luoda määritelmä talousjohtopalvelu-käsitteelle, pohtia asiakasyritysten ja palveluntarjoajayritysten odotusten kohtuullisuutta ja yhtäläisyyttä sekä tarkastella, millaisia haasteita talousjohtopalveluihin liittyen on havaittu.
Talousjohtopalveluita hankitaan jatkuvina raportointipalveluina tyypillisesti tilanteissa, joissa asiakasyrityksillä ei ole tarvetta tai resursseja rekrytoida omaa johdon laskentatoimen ammattilaista. Määräaikaiset interim-palvelut puolestaan mahdollistavat kokeneen asiantuntijan hankkimisen yrityksen palvelukseen nopealla aikataululla juuri asiakasyrityksen kaipaamaksi ajanjaksoksi. Muita tutkimuksessa havaittuja keskeisiä taustatekijöitä olivat palveluiden joustavuus, kustannussäästöt, taloudellisesti haastavassa tilanteessa tukeminen sekä ydinliiketoimintaan keskittymisen edistäminen. Palveluihin kohdistuvista odotuksista keskeisimpinä nousivat esiin niin palveluntarjoajien kuin asiakasyritystenkin haastatteluissa asiakkaan spesifin tarpeen täyttäminen tai ongelman ratkaiseminen, päätöksenteossa ja liiketoiminnan suunnittelussa tukeminen sekä hyvä palvelun laatu ja asiantuntemus. Asiakasyritysten tavoitteet ja odotukset koettiin pääosin kohtuullisiksi ja niiden voidaan todeta olleen varsin yhteneviä palveluntarjoajien kokemien odotusten kanssa. Palveluntarjoajien suoriutumista käsiteltäessä nousi vahvasti esiin asiakkaiden tyytyväisyys, sillä kaikki tutkimukseen osallistuneet asiakasyritysten edustajat olivat kokonaisuutena vähintäänkin tyytyväisiä hankkimiinsa talousjohtopalveluihin. Myös palveluntarjoajat itse kokivat suoriutuneensa hyvin asiakasyritysten tavoitteiden ja odotusten saavuttamisessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Taloushallinnon tehtävien keskittäminen jaettuun palvelukeskukseen ja laskentatoimen ammattilaisen työnkuvan muutos
Vaajoensuu, Oona (2022)Yleensä yritykset pyrkivät jatkuvasti etsimään keinoja toimintansa tehostamiseksi. Useat monikansalliset yritykset ovat ottaneet käyttöön jaettuja palvelu- keskuksia, joiden tavoitteena on tehostaa liiketoimintaprosesseja, ... -
Ulkoistetut Controller-palvelut pandemian aikaisessa toimintaympäristössä
Simola, Jere (2022)Tässä tutkielmassa syvennytään ulkoistetun controllerin toimenkuvaan ja sen muutokseen Covid-19-pandemian aikaisessa toimintaympäristössä pk-yritysten osalta. Tutkielman empiirinen aineisto koostuu seitsemästä ulkoisen ... -
Controller-toiminnon ulkoistaminen : ulkoistetun controllerin rooli sekä ulkoistamisen syyt
Tyni, Aleksi (2020)Tässä tutkielmassa uppoudutaan controller-toiminnon ulkoistamiseen. Aineisto pohjautuu viiteen teemahaastatteluun: tutkielmassa haastateltiin kolmea ulkoistetun controllerin tehtävissä työskentelevää henkilöä sekä kahta ... -
Business Intelligence johdon laskentatoimen raportoinnissa IT-alalla
Hakala, Jukka (2023)Business Intelligence (BI) on mahdollistanut organisaatioille suunnitelmallisen tavan kerätä, analysoida ja hyödyntää liiketoimintaan liittyviä tietoja. BI-raportointi mahdollistaa organisaatioille suunnitellun ja hallitun ...