Improving service business activities in manufacturing industry through value co-creation : a case of a multinational machine manufacturing company
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä Pro Gradu tutkielma tutkii arvon yhteisluonnin muodostumista huoltoliiketoiminnan eri aktiviteeteissa. Tutkielma hyödyntää palvelukeskeistä logiikkaa viitekehyksenä tutkiakseen, kuinka arvon yhteisluonti muodostuu teollisissa palveluissa. Tutkielman tavoitteena on tunnistaa, mihin valmistavan teollisuuden yritysten kannattaa keskittyä, jos he haluavat parantaa liiketoimintaansa arvon yhteisluonnin näkökulmasta. Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin tapaustutkimus menetelmällä suurelta kansainväliseltä valmistavan teollisuuden yritykseltä haastatteluin. Haastattelut toteutettiin laddering -menetelmällä ja aineisto muokattiin graafeiksi temaattisella analyysillä. Menetelmä valittiin, jotta pystyttiin toteuttamaan syvällinen analyysi siitä, kuinka ja millaista arvoa huoltoliiketoiminnan toiminnoissa voidaan muodostaa yrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että arvoa voidaan yhteisluoda yritysten keskittyessä huoltosopimusten koneiden seurantajärjestelmien, varaosien saatavuuden sekä työntekijöiden tehokkaaseen ja pätevään koulutukseen. Erityispiirteenä, tämä tutkielma korostaa digitalisaation eri mahdollisuuksien hyödyntämisen merkitystä huoltoliiketoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
...
This Thesis examines value co-creation in the context of industrial services. Service dominant logic is used as a framework to study how value co-creation is formed in different industrial service activities. The goal of the study is to identify how manufacturing companies should design their services to enhance value co-creation. The empirical research is conducted as an interpretive case study, and one large multinational manufacturing company was selected for the interviews. The interviews (n = 20) were conducted following the laddering technique, to create an in depth understanding about how value may emerge from different business activities. The results of this study indicate, that focusing on maintenance contracts, equipment-monitoring systems, spare part availability, equip-ment repair services and competent training of the personnel, value can be efficiently co-created. Moreover, the study emphasizes the significance of utilizing new digitalization possibilities in the development of service design in industrial services.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Value Co-creation for Smart Villages : The Institutionalization of Regional Service Ecosystems
Lintula, Juuli M.K.; Päivärinta, Tero; Tuunanen, Tuure (Association for Information Systems, 2020)Building a versatile portfolio of public and private digital-enabled services is vital in rural and sparsely populated regions, where traditional market mechanisms alone cannot guarantee the availability of essential ... -
Value co-creation in health care : insights into the transformation from value creation to value co-creation through digitization
Rantala, Katja; Karjaluoto, Heikki (Association for Computing Machinery (ACM), 2016)This study explores the transformation of value creation into value co-creation and how the digitization of services plays a key role in this transformation within the health-care sector, which faces new challenges with ... -
From customer data to customer's data : reverse use of customer data as a tool for value co-creation
Horttanainen, Ella (2021)Asiakasdatan on perinteisesti nähty hyödyttävän pääasiassa niitä keräävää yritystä. Viime vuosikymmeninä suosiota kasvattaneiden palvelukeskeisten liiketoimintamallien sekä arvon yhteisluonnin ansiosta asiakasdatan rooli ... -
Value creation through digital value-based selling activities
Tiainen, Petra (2023)Paine digitalisaatioon haastaa personoituja ratkaisuja tarjoavia B2B-yrityksiä. Vaikka yhä useampi B2B-asiakas suosii ostamista verkossa, hybridiratkaisuita tarjoavien B2B-yritysten katsotaan yhä olevan digitaalisen siirtymän ... -
Info screens as instruments for value co-creation : case: vehicle inspection industry
Koskela, Sanna (2016)Tämän tutkielman tavoitteena on tutkia miten arvo on yhteisluotu autokatsastusasemilla infotaulujen, uusin käyttöönotettu teknologia markkinoinnissa ja palvelun tuottamisessa tapauksen yrityksellä, kautta positiivisen ...