Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMarttiin, Pentti
dc.contributor.authorPiitulainen, Simo
dc.date.accessioned2022-04-06T05:28:13Z
dc.date.available2022-04-06T05:28:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80500
dc.description.abstractTässä Pro Gradu-tutkielmassa kehitetään tapausyritys ALM Partners Oy:n digitaalista oppimisalustaa suunnittelututkimuksen keinoin. Suunnittelututkimuksella etsitään ratkaisuja tutkimusongelmaan tutkimuskysymykseen ”Kuinka ALM Partnersin perehdyttämisohjelman T-SQL-kurssia tulisi kehittää suunnittelutieteellisin menetelmin, jotta se vastaisi paremmin datainsinöörien käytännön työtehtävien tarpeisiin?” Ratkaisuksi kehitetään T-SQL-kurssiin lisämoduuli, jonka tarkoituksena on tuoda T-SQL-kurssin osaksi todellisia työtehtäviä läheisemmin mukailevien ongelmien ratkaisua. Tutkielma alkaa kirjallisuuskatsauksella itseohjautuvan oppimisen ja digitaalisten oppimisalustojen teoreettiseen taustaan ja olemassa olevaan tieteelliseen kirjallisuuteen. Tämän jälkeen esitellään tutkielman päämenetelmänä hyödynnetyn suunnittelututkimuksen eri toteutustavat. Menetelmäosiossa perustellaan suunnittelututkimuksen käyttö sekä esitellään erilaisia artefakti-tyyppejä, joita suunnittelutieteellisin menetelmin voidaan tuottaa. Tutkimusmenetelmän esittelyn jälkeen esitellään tutkielman tapausyritys ALM Partners Oy sekä sen uusien työntekijöiden perehdyttämisalusta ALM Academy sekä sen sisältämä T-SQL-kurssi. Tapausyrityksen esittelyn esitellään suunnittelututkimuksen soveltaminen tapausyrityksen kontekstissa, ja tutkielman tutkimusprosessi sovitetaan yleiseen suunnittelututkimusten tutkimusprosessiin. Luvussa 7 esitellään tarkemmin tutkimuksen kulku tutkimusprosessin vaiheiden mukaisesti. Luku alkaa teemahaastatteluiden läpikäynnillä ja niiden perusteella tarkentuneen tutkimusongelman määrittelyllä. Tämän jälkeen esitellään suunnitteluartefaktin kehitys sekä artefaktin demonstrointi kohderyhmälle. Artefaktia myös arvioidaan suhteessa sen hyötyyn tapausyritykselle sekä aiemmissa luvuissa esitettyyn tutkimuskirjallisuuteen. Lopuksi suoritetaan koko tutkielman kattava yhteenveto, jossa käydään läpi sekä kirjallisuuskatsaus, että empiirisessä osiossa toteutetut tutkimusvaiheet. Yhteenvedossa arvioidaan tutkielman tuloksia sekä esitetään niiden perusteella mahdollisia jatkotutkimuksen kohteita.fi
dc.description.abstractThis Master’s thesis focuses on improving the digital onboarding platform of the case company ALM Partners Oy utilizing design science methodolgy. The design science research aims to develop solutions to the research question “How can the ALM Academy T-SQL course be developed so that it relates better to the needs of the everyday work of data engineers?” As a solution, a new module focused on solving issues derived from real customer cases is developed to the T-SQL course. The thesis begins by conducting a literature review going over the theoretical backgrounds of self-directed learning, workplace learning and digital learning. The theory behind the thesis’ main research method, design science, is also introduced. The usage of design science methods is reasoned in the research method chapter. After the research methods have been introduced, the case company ALM Partners and it’s onboarding platform ALM Academy is presented. Emphasis is placed on introducing the T-SQL course. Following the case company’s introduction, the used research methods are explained in the context of the case company, and the generic design science research process is fit in to the context of this thesis. In chapter 7, the design science research and the creation of the desigin ar-tefact itself will be showcased. The chapter begins by going through the theme interviews and the design science research problem which was more closely identifed through the interviews. Next, the design artefact and it’s demonstration to the target audience will be presented. The artefact will also be evaluated both in relation to the needs of the case company and the research literature presented in the literature review chapters. Finally, a summary of the thesis well be conducted. The literature review as well as the empirical design science study will be summarized, and the results of the empirical research will be be evaluated. Future research options will also be discussed.en
dc.format.extent66
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherself directed learning
dc.subject.otherworkplace learning
dc.subject.otherdigital learning platforms
dc.subject.otherT-SQL
dc.titleDigitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202204062182
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimisalustat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot