Digitaalisen perehdyttämiskokonaisuuden kehittäminen suunnittelutieteellisen tutkimuksen keinon : tapaus ALM Partners Oy
Tässä Pro Gradu-tutkielmassa kehitetään tapausyritys ALM Partners Oy:n digitaalista oppimisalustaa suunnittelututkimuksen keinoin. Suunnittelututkimuksella etsitään ratkaisuja tutkimusongelmaan tutkimuskysymykseen ”Kuinka ALM Partnersin perehdyttämisohjelman T-SQL-kurssia tulisi kehittää suunnittelutieteellisin menetelmin, jotta se vastaisi paremmin datainsinöörien käytännön työtehtävien tarpeisiin?” Ratkaisuksi kehitetään T-SQL-kurssiin lisämoduuli, jonka tarkoituksena on tuoda T-SQL-kurssin osaksi todellisia työtehtäviä läheisemmin mukailevien ongelmien ratkaisua.
Tutkielma alkaa kirjallisuuskatsauksella itseohjautuvan oppimisen ja digitaalisten oppimisalustojen teoreettiseen taustaan ja olemassa olevaan tieteelliseen kirjallisuuteen. Tämän jälkeen esitellään tutkielman päämenetelmänä hyödynnetyn suunnittelututkimuksen eri toteutustavat. Menetelmäosiossa perustellaan suunnittelututkimuksen käyttö sekä esitellään erilaisia artefakti-tyyppejä, joita suunnittelutieteellisin menetelmin voidaan tuottaa.
Tutkimusmenetelmän esittelyn jälkeen esitellään tutkielman tapausyritys ALM Partners Oy sekä sen uusien työntekijöiden perehdyttämisalusta ALM Academy sekä sen sisältämä T-SQL-kurssi. Tapausyrityksen esittelyn esitellään suunnittelututkimuksen soveltaminen tapausyrityksen kontekstissa, ja tutkielman tutkimusprosessi sovitetaan yleiseen suunnittelututkimusten tutkimusprosessiin.
Luvussa 7 esitellään tarkemmin tutkimuksen kulku tutkimusprosessin vaiheiden mukaisesti. Luku alkaa teemahaastatteluiden läpikäynnillä ja niiden perusteella tarkentuneen tutkimusongelman määrittelyllä. Tämän jälkeen esitellään suunnitteluartefaktin kehitys sekä artefaktin demonstrointi kohderyhmälle. Artefaktia myös arvioidaan suhteessa sen hyötyyn tapausyritykselle sekä aiemmissa luvuissa esitettyyn tutkimuskirjallisuuteen.
Lopuksi suoritetaan koko tutkielman kattava yhteenveto, jossa käydään läpi sekä kirjallisuuskatsaus, että empiirisessä osiossa toteutetut tutkimusvaiheet. Yhteenvedossa arvioidaan tutkielman tuloksia sekä esitetään niiden perusteella mahdollisia jatkotutkimuksen kohteita.
...
This Master’s thesis focuses on improving the digital onboarding platform of the case company ALM Partners Oy utilizing design science methodolgy. The design science research aims to develop solutions to the research question “How can the ALM Academy T-SQL course be developed so that it relates better to the needs of the everyday work of data engineers?” As a solution, a new module focused on solving issues derived from real customer cases is developed to the T-SQL course.
The thesis begins by conducting a literature review going over the theoretical backgrounds of self-directed learning, workplace learning and digital learning. The theory behind the thesis’ main research method, design science, is also introduced. The usage of design science methods is reasoned in the research method chapter.
After the research methods have been introduced, the case company ALM Partners and it’s onboarding platform ALM Academy is presented. Emphasis is placed on introducing the T-SQL course. Following the case company’s introduction, the used research methods are explained in the context of the case company, and the generic design science research process is fit in to the context of this thesis.
In chapter 7, the design science research and the creation of the desigin ar-tefact itself will be showcased. The chapter begins by going through the theme interviews and the design science research problem which was more closely identifed through the interviews. Next, the design artefact and it’s demonstration to the target audience will be presented. The artefact will also be evaluated both in relation to the needs of the case company and the research literature presented in the literature review chapters.
Finally, a summary of the thesis well be conducted. The literature review as well as the empirical design science study will be summarized, and the results of the empirical research will be be evaluated. Future research options will also be discussed.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Self-Directed Learning as a Practice of Workplace Learning : Interpretative Repertoires of Self-Directed Learning in ICT Work
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Springer Netherlands, 2020)Changing technologies and competition in the field of information and communication technology (ICT) are challenging the learning of individual workers and teams alongside and through work. Organisations call for employees’ ... -
Learning platforms
Neittaanmäki, Pekka; Galeieva, Elmira; Ogbechie, Anthony (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Gamifying Teacher Students’ Learning Platform : Information and Communication Technology in Teacher Education courses
Nousiainen, Tuula; Vesisenaho, Mikko; Ahlström, Emilia; Peltonen, Marika; Fort, Santiago; Gómez, Sacha (ACM, 2020)This paper presents initial results from a study exploring teacher students’ experiences related to the gamification of an online learning platform in higher education. The aim was to get an understanding of the participants’ ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Teknologian hyödyntäminen perehdytyksessä : case: Osuuskauppa Keskimaa ja Workplace by Facebook
Koivistoinen, Eetu (2021)Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa henkilöstön perehdyttämisestä, henkilöstökoulutuksen laadusta sekä perehdytyksen merkityksestä laajemmissa kokonaisuuksissa. Erityishuomio tutkimuksessa on teknologian hyödyntämisessä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.