Account-based marketing concept and process
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Account-based markkinointi (kirjoittaja ehdottaa suomenkielistä termiä ”asiakasperusteinen markkinointi) on noussut viimeisten vuosien aikana kuumaksi ja paljon puhutuksi aiheeksi. Tietotekniikan sekä teknologian kehityksen myötä teknologioiden, kuten markkinoinnin automaation käyttö on tuonut paljon muutoksia markkinoinnin maailmaan. Markkinoinnin automaatio on omalta osaltaan ollut mukana mahdollistamassa personoidun ja kohdennetun markkinoinnin skaalautuvaa käyttöä. Personoitu ja kohdennettu markkinointi voidaan nähdä olevan keskeisessä roolissa account-based markkinoinnissa.
Huolimatta account-based markkinoinnin nykyisestä suosiosta, on aiheesta tehty tieteellinen tutkimus lähes olematonta. Näin ollen kuilu käytännön harjoittajien ja akateemisen tutkimuksen välillä tunnistettiin. Tämä tutkielma pyrkii omalta osaltaan tätä kuilua täyttämään. Tutkielma pyrkii konseptualisoimaan account-based markkinoinnin sen komponenttien kautta, kuvaten mistä komponenteista aihe muodostuu. Tämän lisäksi, tutkielma pyrkii mallintamaan account-based markkinoinnin prosessin. Lisäksi tutkielma keskittyy jokaisen komponentin spesifiin rooliin. Tutkielman empiirinen osuus suoritettiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastateltaviksi valikoitiin alan ammattilaisia ja asiantuntijoita. Haastatteludata analysoitiin huolellisesti, tulokset johdettiin yhdistämällä haastatteluista saatua dataa sekä aiheesta tehtyä kirjallisuuskatsausta olemassa olevasta teoriasta, liittyen account-based markkinoinnin eri osiin.
Tämä tutkielma antoi oman kontribuution kohti account-based markkinoinnin kirjallisuutta. Tutkielma ehdottaa konseptuaalista mallia account-based markkinoinnista, kuvastaen komponentteja, josta aihe muodostuu tutkielman mukaan. Lisäksi tutkielma esittää ehdotuksen, kuinka account-based markkinointiprosessin voi mallintaa.
...
Account-based marketing has risen as one of the upmost interesting topics in B2B market- ing. As information technology has developed, it has become possible to scale highly personalized and targeted marketing actions on important accounts. Personalized and targeted marketing and marketing automation can be seen as central component of account- based marketing.
Despite its recent popularity, account-based marketing has attained very limited academic attention. To fill this gap, this study presents one of the first academic attempts to conceptualize account-based marketing and investigate its micro-foundations it is formed from. To reach its goal, the study relied on a qualitative research, where the research data was collected via semi-structured interview targeting account-based marketing industry experts.
The study contributed to account-based marketing literature by presenting a concept model of its components. The components recognized by this study were B2B marketing, B2B sales, marketing automation, content marketing, sales & marketing alignment and sales lead- & key account management. The study also contributed by presenting a pro- cess model for account-based marketing.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28130]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digital content marketing on social media along the B2B customer journey : The effect of timely content delivery on customer engagement
Salonen, Anna; Mero, Joel; Munnukka, Juha; Zimmer, Marcus; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)This study demonstrates the importance of content timeliness as a driver of engagement in business markets. Through an experimental approach, we show that if the customer is exposed to firm-generated content that he or she ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014) -
Business customers' attitudes toward social media marketing
Palojärvi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ... -
Fostering brand engagement and value-laden trusted B2B relationships through digital content marketing : The role of brand’s helpfulness
Taiminen, Kimmo; Ranaweera, Chatura (Emerald Publishing Limited, 2019)Purpose The purpose of this paper is to explore how digital content marketing (DCM) users can be engaged with business-to-business (B2B) brands and determine how such engagement leads to value-laden trusted brand ... -
The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance
Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.