Business customers' attitudes toward social media marketing
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta.
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen media (some) on case-yritykselle. Tutkimus keskittyy selvittämään yritysasiakkaiden asenteita some-markkinointia kohtaan, ja päätelmät some-markkinoinnin toteutuksesta ja potentiaalista luodaan asenne-analyysin perusteella.
Some-markkinointi on ollut viime vuosina yksi tärkeimmistä tutkimuksen aihepiireistä markkinoinnin tutkimuksen alalla. Suurin osa tutkimuksesta on kuitenkin keskittynyt kuluttajapuoleen, ja b2b-puoli on jäänyt vähemmälle huomiolle. Yhä useampi b2b-markkinoilla toimiva firma kuitenkin osallistuu sosiaaliseen mediaan -kuitenkin usein ilman pätevää tutkimustietoa aiheesta. Sosiaalisen median tutkimuksessa on siis selvä tarve myös b2b-näkökulman huomioon ottamiselle.
Tutkimus toteutettiin laadullisena case-tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla case-yrityksen asiakkaita. Haastattelut keskittyivät haastateltavien some-käyttäytymisen kartoittamiseen, sekä asenteiden kolmen eri komponentin tunnistamiseen vastauksista. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikki kolme asennekomponenttia ilmenevät haastateltavien vastauksista niin kuluttaja- kuin yrityspuolen some-markkinointia kohtaan. Kaiken kaikkiaan vastaajien asenteet some-markkinointia kohtaan kuluttajapuolella ovat hyvin monenlaisia, kun taas b2b-puolella kokonaisuudessaan vastaajilla oli positiivisempi asenne some-markkinointia kohtaan. Tietämys some-markkinoinnin toimivuudesta johti positiivisempaan kognitiiviseen asenteeseen. Hyvät kokemukset some-markkinoinnista johtivat positiiviseen käyttäytymisasenteeseen. Tunteisiin liittyvä asennekomponentti ei juuri ilmennyt vastauksissa, eivätkä haastateltavat tunnistaneet tällaista asennetta itsessään.
Tutkimus osoittaa, että myös b2b-puolella on potentiaalia some-markkinoinnin toteuttamiseen. Markkinointiviestinnän tyyli ja sisältö merkitsevät kuitenkin paljon some-markkinoinnin onnistumisen kannalta.
...
The aim of this study is to determine how social media can be implemented in business-to-business marketing, and what is the potential of social media marketing for the case firm. The study focuses on attitudes toward social media marketing, and conclusions of the possible implementation are done based on the attitude analysis.
Social media marketing has been one of the main topics in marketing research for the past few years. Most of the earlier research has focused on social media marketing in consumer markets, and business markets have been left with less attention. However, business-to-business companies have become increasingly interested in social media marketing, but are often said to lack the insight concerning how to do it effectively. Therefore, there is a need for research about social media marketing in business-to-business markets.
The study was conducted as a case study, using a qualitative research method. The case company’s customers were interviewed in order to gain insight of their social media consumption behavior as well as their thoughts, attitudes and perceptions of social media marketing in business-to-business. Specifically, the three components of attitude were investigated. Theme analysis was conducted for the collected interview data in seek for repetitive themes and thoughts in the data.
The results of this study implicate that all of the three attitude components are apparent also in the attitude toward social media marketing. Overall, the respondents’ attitudes toward social media marketing in business-to-customer segment was quite varied, and there were both negative and positives expressions towards it. In the business-to-business segment, the attitudes were overall a bit more positive. The knowledge and experience of the effectiveness of social media marketing lead to positive cognitive attitude component. The positive experiences with good social media marketing resulted in interest in the marketing communication and positive behavioral attitude component. The affective attitude component was less recognized.
The study shows that there is a potential in social media marketing for a business-to-business company, and the style and content play a major role in the marketing success.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29427]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digital content marketing on social media along the B2B customer journey : The effect of timely content delivery on customer engagement
Salonen, Anna; Mero, Joel; Munnukka, Juha; Zimmer, Marcus; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)This study demonstrates the importance of content timeliness as a driver of engagement in business markets. Through an experimental approach, we show that if the customer is exposed to firm-generated content that he or she ... -
B2B influencer marketing : Conceptualization and four managerial strategies
Mero, Joel; Vanninen, Heini; Keränen, Joona (Elsevier, 2023)While there is a growing body of research on influencer marketing, it focuses almost exclusively on the consumer marketing context, and offers limited insights for business-to-business (B2B) organizations. To address this ... -
The Process of Selecting Influencers for Marketing Purposes in an Organisation
Huttula, Tia; Karjaluoto, Heikki (Springer, 2023)Influencer marketing practices are growing on social media channels, while the usage of other mass-media channels is decreasing, prompting organisations to search for new tools with which to communicate efficiently with ... -
The Role of Social Media in the Creation of Young People’s Consumer Identities
Wilska, Terhi-Anna; Holkkola, Matilda; Tuominen, Jesse (SAGE Publications, 2023)This article explores how young people construct and express their consumer identities via their consumption styles on social media. The importance of commercial content on social media, such as the postings of social media ... -
Digitization of the communication and its implications for marketing
Lipiäinen, Heini (University of Jyväskylä, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.