Varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvointi ja työhön suhtautuminen kevään 2020 poikkeusolojen aikana lähiesihenkilön arvioimana
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin päiväkodeissa kevään 2020 poikkeusolojen aikana koronapandemian johdosta tehtyjen toimenpiteiden, poikkeusoloihin liittyvien yhteisten sopimusten ja annettujen ohjeistusten määrän yhteyttä päiväkodin lähiesihenkilön arvioon henkilökunnan työhyvinvoinnista ja suhtautumisesta työhön. Lisäksi tarkasteltiin, oliko yhteys työhyvinvointiin ja työhön suhtautumiseen erilaista kunnallisen ja yksityisen palveluntarjoajan välillä.
Tutkimuksen aineistona käytettiin Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselyaineistoa, joka kerättiin verkkokyselyllä loka-marraskuussa 2020. Tässä tutkimuksessa käytettiin päiväkotien lähiesihenkilöiden vastauksia (N = 662). Aineisto analysoitiin kovarianssianalyysilla.
Tutkimus osoitti, että mitä enemmän päiväkodissa tehtiin kevään 2020 poikkeusolojen aikana koko päiväkotia tai ryhmää koskevia muutoksia, sitä heikommaksi lähiesihenkilöt arvioivat työntekijöiden työhyvinvoinnin. Muutosten määrän lisääntyessä myös suhtautuminen työhön oli lähiesihenkilöiden arvion mukaan kielteisempi kuin muutosten määrän ollessa vähäisempi. Eroja esihenkilön arvioimassa työntekijöiden työhyvinvoinnissa tai suhtautumisessa työhön ei havaittu eri palveluntarjoajien välillä. Jatkossa olisi tärkeää miettiä, kuinka erilaisiin äkillisiin kriisitilanteisiin tai mahdollisiin uusiin pandemioihin voitaisiin varautua paremmin niin, että myös henkilökunnan työhyvinvointi tulisi huomioitua sekä laatia mahdollisesti tarvittavat valmiussuunnitelmat.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kotiin jääneiden lasten huomiointi päiväkodeissa kevään 2020 covid-19-poikkeusolojen aikana
Sulkanen, Mimmu; Räikkönen, Eija; Alasuutari, Maarit (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Suomessa asetettiin keväällä 2020 covid-19-pandemiasta johtuen poikkeusolot, jolloin kunnat vapautettiin varhaiskasvatuksen järjestämisvastuusta ja suositeltiin lasten jäämistä kotiin varhaiskasvatuksesta, jos se perheille ... -
Varhaiskasvatuksen työntekijöiden diskursseja työhyvinvoinnista koronapandemian aikana
Laitinen, Katri (2021)Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia diskursseja varhaiskasvatuksen työntekijät rakentavat työhyvinvoinnistaan koronapandemian aikana. Varhaiskasvattajien työhyvinvointia on tutkittu diskurssianalyyttisesti ... -
"Mitä enemmän sä jaat sitä hyvää, sitä enemmän sä myös takaisin saat" : varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja työhyvinvoinnista
Kärkkäinen, Jonita (2023)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen esihenkilöiden kokemuksia positiivisesta johtamisesta ja heidän näkemyksiään positiivisesta johtamisesta työhyvinvoinnin tukena. Tutkimus ... -
Riittävä perehdytys ja sen merkitys varhaiskasvatuksen opettajan työhön sitoutumisessa
Heikkinen, Annika; Kemppinen, Julia (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat riittävää perehdytystä ja miten he kokevat perehdytyksen merkityksen työhön sitoutumisessa. Tutkimukseen osallistui 43 varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen johtajien työhyvinvointia tukevat ja haastavat tekijät pandemia-aikana
Rinta-Paavola, Salla; Ahtiainen, Raisa; Heikonen, Lauri; Fonsén, Elina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)The study mapped the work well-being of early childhood education leaders during the corona pandemic (COVID-19). The issue was addressed in the responses of the leaders (N = 476) to open-ended questions, in which they ...