dc.contributor.author | Fonsén, Elina | |
dc.contributor.author | Ahtiainen, Raisa | |
dc.contributor.author | Kiuru, Laura | |
dc.contributor.author | Lahtero, Tapio | |
dc.contributor.author | Hotulainen, Risto | |
dc.contributor.author | Kallioniemi, Arto | |
dc.date.accessioned | 2022-03-21T12:02:18Z | |
dc.date.available | 2022-03-21T12:02:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Fonsén, E., Ahtiainen, R., Kiuru, L., Lahtero, T., Hotulainen, R., & Kallioniemi, A. (2022). Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista. <i>Työelämän tutkimus</i>, <i>20</i>(1), 90-117. <a href="https://doi.org/10.37455/tt.95779" target="_blank">https://doi.org/10.37455/tt.95779</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_104681220 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80279 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastellaan Helsingin yliopistossa kasvatus- ja opetusalan johtamisen täydennyskoulutukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtajien näkemyksiä johtamisosaamisen kehittämisestä ja oman johtajuutensa kehittämistarpeista. Tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien suhtautumista itsensä johtamiseen: missä määrin johtajat arvioivat omaavansa riittävästi osaamista nykyiseen työtehtäväänsä, millaista osaamista johtajat arvioivat tarvitsevansa lisää ja millaisia kehittämistarpeita heillä on? Tutkimusaineisto (N = 87) kerättiin Likert-asteikollisia ja avoimia kysymyksiä sisältäneellä sähköisellä kyselylomakkeella osana täydennyskoulutuksen arviointia ja kehittämistä syksyllä 2018. Aineisto analysoitiin tilastollisin ei-parametrisin menetelmin sekä teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Osaamisen ja osaamistarpeiden luokittelussa käytettiin kompetenssihierarkiamallia. Tulokset osoittavat, että johtajat olivat erittäin halukkaita itsensä kehittämiseen, valmiita ottamaan vastaan uusia tehtäviä ja haasteita sekä tarvittaessa valmiita muuttamaan toimintamallejaan. Johtajien kuvaamat vahvuudet ja haasteet asettuivat johtamisen perusosaamisen tasolle, kun taas johtamisen suhdetoiminnan ja symbolisten tehtävien taso jäi osaamistarpeen kuvauksissa niukaksi. | fi |
dc.description.abstract | This article discusses how leaders working in early childhood education centres and comprehensive schools view their own leadership competences and need to develop them. In this study, we focused on the aspect of leaders’ selfmanagement, and we aimed at gaining an understanding of whether leaders feel they have sufficient skills for performing their current duties, as well as what kind of skills and needs for development they have. The data are leaders’ responses (N = 87) to an electronic survey consisting of both Likertscale and openended questions. Leaders participating in this study were about to start their inservice training on leadership in education at the University of Helsinki, and the data collection was one part of the assessment and development of that training in 2018. The data were analysed by using non-parametric statistical methods and theorydirected content analysis. Early childhood education centre and school leaders’ responses were classified in accordance with a competency hierarchy model. The results indicate that leaders were very keen to develop themselves, prepared to take on new tasks and challenges, and, if necessary, ready to change their practices. The leaders described the strengths and challenges mainly at the level of basic management, while the level of leadership in public relations and symbolic tasks remained scarce in their descriptions. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Työelämän tutkimusyhdistys ry | |
dc.relation.ispartofseries | Työelämän tutkimus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/95779 | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.title | Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203211977 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 90-117 | |
dc.relation.issn | 0788-091X | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 20 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2022 Työelämän tutkimus | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | osaamistarve | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | johtajuus | |
dc.subject.yso | täydennyskoulutus | |
dc.subject.yso | opetusala | |
dc.subject.yso | johtajat | |
dc.subject.yso | rehtorit | |
dc.subject.yso | kasvatusala | |
dc.subject.yso | johtamiskoulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22583 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8343 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8420 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6266 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p15623 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23894 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7511 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21393 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21580 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.37455/tt.95779 | |
dc.type.okm | A1 | |