Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorFonsén, Elina
dc.contributor.authorAhtiainen, Raisa
dc.contributor.authorKiuru, Laura
dc.contributor.authorLahtero, Tapio
dc.contributor.authorHotulainen, Risto
dc.contributor.authorKallioniemi, Arto
dc.date.accessioned2022-03-21T12:02:18Z
dc.date.available2022-03-21T12:02:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFonsén, E., Ahtiainen, R., Kiuru, L., Lahtero, T., Hotulainen, R., & Kallioniemi, A. (2022). Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista. <i>Työelämän tutkimus</i>, <i>20</i>(1), 90-117. <a href="https://doi.org/10.37455/tt.95779" target="_blank">https://doi.org/10.37455/tt.95779</a>
dc.identifier.otherCONVID_104681220
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80279
dc.description.abstractTässä artikkelissa tarkastellaan Helsingin yliopistossa kasvatus- ja opetusalan johtamisen täydennyskoulutukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtajien näkemyksiä johtamisosaamisen kehittämisestä ja oman johtajuutensa kehittämistarpeista. Tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien suhtautumista itsensä johtamiseen: missä määrin johtajat arvioivat omaavansa riittävästi osaamista nykyiseen työtehtäväänsä, millaista osaamista johtajat arvioivat tarvitsevansa lisää ja millaisia kehittämistarpeita heillä on? Tutkimusaineisto (N = 87) kerättiin Likert-asteikollisia ja avoimia kysymyksiä sisältäneellä sähköisellä kyselylomakkeella osana täydennyskoulutuksen arviointia ja kehittämistä syksyllä 2018. Aineisto analysoitiin tilastollisin ei-parametrisin menetelmin sekä teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Osaamisen ja osaamistarpeiden luokittelussa käytettiin kompetenssihierarkiamallia. Tulokset osoittavat, että johtajat olivat erittäin halukkaita itsensä kehittämiseen, valmiita ottamaan vastaan uusia tehtäviä ja haasteita sekä tarvittaessa valmiita muuttamaan toimintamallejaan. Johtajien kuvaamat vahvuudet ja haasteet asettuivat johtamisen perusosaamisen tasolle, kun taas johtamisen suhdetoiminnan ja symbolisten tehtävien taso jäi osaamistarpeen kuvauksissa niukaksi.fi
dc.description.abstractThis article discusses how leaders working in early childhood education centres and comprehensive schools view their own leadership competences and need to develop them. In this study, we focused on the aspect of leaders’ self­management, and we aimed at gaining an understanding of whether leaders feel they have sufficient skills for performing their current duties, as well as what kind of skills and needs for development they have. The data are leaders’ responses (N = 87) to an electronic survey consisting of both Likert­scale and open­ended questions. Leaders participating in this study were about to start their in­service training on leadership in education at the University of Helsinki, and the data collection was one part of the assessment and development of that training in 2018. The data were analysed by using non-parametric statistical methods and theory­directed content analysis. Early childhood education centre and school leaders’ responses were classified in accordance with a competency hierarchy model. The results indicate that leaders were very keen to develop themselves, prepared to take on new tasks and challenges, and, if necessary, ready to change their practices. The leaders described the strengths and challenges mainly at the level of basic management, while the level of leadership in public relations and symbolic tasks remained scarce in their descriptions.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherTyöelämän tutkimusyhdistys ry
dc.relation.ispartofseriesTyöelämän tutkimus
dc.relation.urihttps://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/95779
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleKasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203211977
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange90-117
dc.relation.issn0788-091X
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume20
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Työelämän tutkimus
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoosaamistarve
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysojohtajuus
dc.subject.ysotäydennyskoulutus
dc.subject.ysoopetusala
dc.subject.ysojohtajat
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysokasvatusala
dc.subject.ysojohtamiskoulutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22583
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8420
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6266
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15623
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23894
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7511
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21393
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21580
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.37455/tt.95779
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0