Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista
Fonsén, E., Ahtiainen, R., Kiuru, L., Lahtero, T., Hotulainen, R., & Kallioniemi, A. (2022). Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista. Työelämän tutkimus, 20(1), 90-117. https://doi.org/10.37455/tt.95779
Julkaistu sarjassa
Työelämän tutkimusTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Työelämän tutkimus
Tässä artikkelissa tarkastellaan Helsingin yliopistossa kasvatus- ja opetusalan johtamisen täydennyskoulutukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtajien näkemyksiä johtamisosaamisen kehittämisestä ja oman johtajuutensa kehittämistarpeista. Tutkimuksessa tarkasteltiin johtajien suhtautumista itsensä johtamiseen: missä määrin johtajat arvioivat omaavansa riittävästi osaamista nykyiseen työtehtäväänsä, millaista osaamista johtajat arvioivat tarvitsevansa lisää ja millaisia kehittämistarpeita heillä on? Tutkimusaineisto (N = 87) kerättiin Likert-asteikollisia ja avoimia kysymyksiä sisältäneellä sähköisellä kyselylomakkeella osana täydennyskoulutuksen arviointia ja kehittämistä syksyllä 2018. Aineisto analysoitiin tilastollisin ei-parametrisin menetelmin sekä teorialähtöisellä sisällönanalyysillä. Osaamisen ja osaamistarpeiden luokittelussa käytettiin kompetenssihierarkiamallia. Tulokset osoittavat, että johtajat olivat erittäin halukkaita itsensä kehittämiseen, valmiita ottamaan vastaan uusia tehtäviä ja haasteita sekä tarvittaessa valmiita muuttamaan toimintamallejaan. Johtajien kuvaamat vahvuudet ja haasteet asettuivat johtamisen perusosaamisen tasolle, kun taas johtamisen suhdetoiminnan ja symbolisten tehtävien taso jäi osaamistarpeen kuvauksissa niukaksi.
...
This article discusses how leaders working in early childhood education centres and comprehensive schools view their own leadership competences and need to develop them. In this study, we focused on the aspect of leaders’ selfmanagement, and we aimed at gaining an understanding of whether leaders feel they have sufficient skills for performing their current duties, as well as what kind of skills and needs for development they have. The data are leaders’ responses (N = 87) to an electronic survey consisting of both Likertscale and openended questions. Leaders participating in this study were about to start their inservice training on leadership in education at the University of Helsinki, and the data collection was one part of the assessment and development of that training in 2018. The data were analysed by using non-parametric statistical methods and theorydirected content analysis. Early childhood education centre and school leaders’ responses were classified in accordance with a competency hierarchy model. The results indicate that leaders were very keen to develop themselves, prepared to take on new tasks and challenges, and, if necessary, ready to change their practices. The leaders described the strengths and challenges mainly at the level of basic management, while the level of leadership in public relations and symbolic tasks remained scarce in their descriptions.
...
Julkaisija
Työelämän tutkimusyhdistys ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0788-091XAsiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/tyoelamantutkimus/article/view/95779Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104681220
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
An exploration into the applicability of school principals' training on the principals' leadership practices in Finland
Kakon Montua Ajua, Shantal (2012)Quality leadership preparation has been shown to have positive influences on leadership practices of graduates. With five formal categories of leadership training programmes in the decentralized Finnish educational system, ... -
Mistä syntyy kasvatus- ja opetusalan ammattilaisten työn merkityksellisyys?
Konsti, Sanna; Rantanen, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2022)Työn merkityksellisyys on yksilön voimavara ja auttaa vastaamaan työelämän kuormittavuuden ja kiivastahtisuuden haasteisiin. Myös opettajat alan eri sektoreilla kokevat työn merkityksellisyyden voimavarana, joka edistää ... -
Sosiaalityön johtajan osaamistarpeet
Koponen, Anu (2022)Tämän kandidaattitutkielman tehtävänä on selvittää, millaista johtamisosaamista sosiaalityön johtajalta pitäisi löytyä. Tutkimuskysymyksenä on ”Millaista osaamista sosiaalityön johtajalla tulisi olla?”. Tutkimuksen ... -
Kokeneiden ja aloittelevien johtajien näkemyksiä tulevaisuuden muutostarpeista uusien ikäsukupolvien astuessa työelämään
Leppänen, Emmi-Maria (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on laadullisesti tutkia ja selittää, millä tavalla kokeneet ja aloittelevat johtajat hahmottavat nuorten ikäsukupolvien työelämään siirtymisen mukanaan tuomia mahdollisia johtajuuden ... -
The Relevance of cross-cultural leadership training : a case study of a Finnish training program for Chinese school principals
Xing, Xin (2013)Quality leadership training has a positive effect on school leaders. Although there is an increased interest in overseas training for educational leaders in China, little is known about the leadership practices and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.