Sosiaalityön johtajan osaamistarpeet
Tämän kandidaattitutkielman tehtävänä on selvittää, millaista johtamisosaamista sosiaalityön johtajalta pitäisi löytyä. Tutkimuskysymyksenä on ”Millaista osaamista sosiaalityön johtajalla tulisi olla?”. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys keskittyy johtamisen määrittelyyn, erityisesti sosiaalityössä, sekä johtamisosaamiseen.
Tutkimus on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jonka tutkimusaineisto koostuu 12:sta eri tieteellisestä julkaisusta. Tutkimustulokset osoittavat, kuinka sosiaalityön johtamisessa korostuu työ-yhteisön merkitys johtamisen tukena. Johtajalla tulee olla taitoa luoda hyvinvoivaa työskentelyorganisaatiota, jossa jokainen hyväksytään ja otetaan mukaan toimintaan jakamalla vastuita. Toimiva ryhmätyö on avain onnistuneeseen johtamiseen. Hyvät viestintä- ja vuorovaikutustaidot tulevat käyttöön organisaation sisäisissä ja ulkoisissa verkostostoissa, verkostoyhteistyön korostuessa johtajan osaamisessa. Sosiaalityössä tapahtuu paljon muutoksia, jolloin johtajalla tulisi olla kykyä kohdata vastoinkäymisiä ja kriisejä ja ennakointitaitoa huomata muutostarpeita. Myös muutosvastarinnan hyväksyminen ja sen käsittely on osaavaa johtamista.
Johtajan persoonallisista ominaisuuksista korostuivat tietyt tekijät, kuten rehellisyys ja positiivisuus, joskin tarvittavat johtamisominaisuudet vaihtelevat tilanteen ja paikan mukaan.
Johtajan tulee olla nöyrä ja myöntää tietämättömyytensä, mutta tarvittaessa uskaltaa omassa roolissaan tehdä tarvittavat vision mukaiset päätökset. Tuloksista ydinasiana voikin todeta, että synnynnäiset ominaisuudet ovat tärkeitä nekin, mutta sosiaalityön johtajan taidot ja osaamisalueet on mahdollista opetella. Tärkeää onkin oppishalu, taito etsiä itse tietoa ja asenne sekä yhteinen arvomaailma sosiaalityön kanssa. Lisäksi johtamisen osaamistarpeet vaihtelevat kunkin työskentelyorganisaation ja toimintaympäristön mukaan.
Jatkotutkimuksena olisi hyvä tutkia esimerkiksi sosiaalityön johtajan osaamistarpeita työntekijöiden tai asiakkaiden näkökulmasta. Toinen mahdollinen jatkotutkimusaihe olisi tutkia johtamisen mahdollisia sisältöjä ja merkitystä erilaisissa sosiaalityön koulutuksissa tutkintokoulutuksesta erilaisiin lisä- ja erikoistumiskoulutuksiin. Myös tutkimuksen keskittäminen sosiaalityön johdon näyttöön perustuvan toiminnan ja työn arvioinnin osaamiseen tulisi tarpeeseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeet : henkilöstön suoriutumisen johtaminen
Rajasaari, Kristiina (2024)Tiivistelmä Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalityön lähijohtajan osaamistarpeita ja osaamisen tarpeita henkilöstön suoriutumisen johtamisessa muuttuvassa toimintaympäristössä. Lähijohtaminen tapahtuu yhä enemmän hajautetuissa ... -
Sosiaalityön lähijohtaminen kunnan sosiaalitoimistoissa sosiaalisen tuen näkökulmasta
Sippala, Päivi (2014)SOSIAALITYÖN LÄHIJOHTAMINEN KUNNAN SOSIAALITOIMISTOISSA SOSIAALISEN TUEN NÄKÖKULMASTA Päivi Sippala Sosiaalityö Pro gradu -tutkielma Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Jyväskylän yliopisto Ohjaajat: Mikko ... -
Päiväkodin johtajan työ : johtamiskokonaisuudet, varajohtamisen rakenteet ja johtajan työhön kohdistuvat odotukset
Kuusiholma-Linnamäki, Julia; Sarkkinen, Tuomas; Vlasov, Janniina; Fonsén, Elina; Heikkinen, Suvi; Hjelt, Hanna; Lahtinen, Jarkko; Lohi, Noora; Mäkelä, Mikko; Siippainen, Anna (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Tässä arvioinnissa tarkasteltiin suomalaista varhaiskasvatuksen johtamista ja johtamisrakenteita. Arviointi toteutettiin vuosina 2020–2023 kahdessa vaiheessa. Tämä raportti kattaa arvioinnin toisen vaiheen. Raportti keskittyy ... -
Kasvatus- ja opetusalan johtajien näkemyksiä omasta johtamisosaamisestaan ja sen kehittämistarpeista
Fonsén, Elina; Ahtiainen, Raisa; Kiuru, Laura; Lahtero, Tapio; Hotulainen, Risto; Kallioniemi, Arto (Työelämän tutkimusyhdistys ry, 2022)Tässä artikkelissa tarkastellaan Helsingin yliopistossa kasvatus- ja opetusalan johtamisen täydennyskoulutukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen johtajien näkemyksiä johtamisosaamisen kehittämisestä ... -
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.