Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKetonen, Laura
dc.date.accessioned2022-03-21T10:35:22Z
dc.date.available2022-03-21T10:35:22Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKetonen, L. (2022). Formatiivinen vertaisarviointi kehittää tärkeitä elämäntaitoja. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>16</i>(1), 98-103. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.109054" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.109054</a>
dc.identifier.otherCONVID_104675823
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80267
dc.description.abstractVertaisarviointi on Suomen peruskoulussa nuori ja lähes tutkimaton käytäntö, joka mainitaan ensimmäisen kerran vuonna 2016 voimaan astuneessa opetussuunnitelmassa. Väitöstutkimuksessani tarkastelin, miten 7. ja 8. luokkien oppilaat toteuttivat formatiivista vertaisarviointia fysiikan ja kemian opinnoissaan. Tulokset osoittavat, että rakentava vertaisarviointi vaatii oppilailta palauteosaamista ja toimijuutta, mutta tarjoaa myös mahdollisuuksia kehittää niitä. Opettajan tarvitsee puolestaan ymmärtää vertaisarviointia ja oppilaiden yksilöllisiä ominaisuuksia, jotta hän osaa tukea oppilaita vertaisarvioinnin aikana. Koulujen summatiivisesti painottuneessa arviointikulttuurissa vertaisarviointi on tervetullut formatiivisen arvioinnin muoto, jonka avulla voidaan keskittyä oppimiseen ja kehittymiseen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.relation.urihttp://dx.doi.org/10.33350/ka.109054
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherformatiivinen arviointi
dc.titleFormatiivinen vertaisarviointi kehittää tärkeitä elämäntaitoja
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203211965
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange98-103
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume16
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysovertaisarviointi (arviointimenetelmät)
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysopalaute
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9740
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21292
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6444
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8131
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1236
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.109054
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0