University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tukeminen yläkoulussa

Thumbnail
View/Open
632.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Virta, Vilma |
Korhonen, Petra
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoulussa annettavaa sosioemotionaalista tukea. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin yläkoulun opettajat tukevat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä. Lisäksi tutkittiin sitä, kuinka tätä oppilaille tarjottavaa tukea tulisi opettajien mielestä kehittää. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaa viidestä eri Keski-Suomen ylä- ja yhtenäiskoulusta. Heistä viisi toimi aineenopettajana ja kaksi erityisopettajana. Aineisto kerättiin haastattelemalla tammikuun 2020 aikana. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisesti aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Opettajat tukivat oppilaiden sosioemotionaalista kehitystä ohjaamalla heidän käyttäytymistään toivottuun suuntaan ja huomioimalla heidät yksilöllisesti. Käyttäytymistä ohjattiin pääsääntöisesti opettajajohtoisilla keinoilla, kuten rajojen asettamisella. Myös oppilaslähtöisiä keinoja, kuten ryhmätyöskentelyä hyödynnettiin käyttäytymisen ohjaamisessa. Oppilaan yksilöllinen huomioiminen perustui oppilastuntemukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön, joiden kautta opetusta mukautettiin oppilaskohtaisesti. Eniten kehittämisen tarvetta opettajat näkivät koulun toimintakulttuurin muuttamisessa positiivisemmaksi ja eri tahojen kanssa tehtävässä yhteistyössä. Myös oppilaiden toiminnan ja sen seurausten ymmärtämisessä nähtiin kehitettävää. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että oppilaslähtöisten ja ennaltaehkäisevien tuen keinojen käyttöä yläkoulussa tulisi tehostaa. Lisäksi tietoa sosioemotionaalisesta kehityksestä ja sen tukemisesta olisi syytä lisätä. Entistä enemmän pitäisi tunnistaa myös tämän sosioemotionaalisen tuen merkityksellisyys oppilaille. ...
Keywords
sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaalinen tuki yläkoulu vuorovaikutus sosioemotionaaliset taidot oppilaat sosiaaliset taidot opettajat tunteet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202004282957

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Perusopetuksen oppilaiden sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeet ja tukimenetelmät opettajien arvioimana 

    Utela, Pirjo (2013)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin, millaisia sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeita koululaisilla on opettajien arvioimana, millaisia tukimenetelmiä opettajat tuntevat ja käyttävät sosioemotionaalista tukea tarvitsevien ...
  • Sosioemotionaalisen kehityksen tuen tarpeille rakentuvat merkitykset varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen asiakirjoissa 

    Arminen, Reeta (2021)
    Dokumentaation merkitys on viime vuosina korostunut varhaiskasvatuksessa. Kirjaamisen merkitykset ja sisällöt eivät kuitenkaan aina ole neutraaleja tai lapsen kannalta optimaalisia. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ...
  • "Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta 

    Laitalainen, Sari (2020)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...
  • Varhainen sosioemotionaalinen tuki yleisen tuen portaalla lastentarhanopettajien arvioimana 

    Laitinen, Katja (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lastentarhanopettajien käsityksiä lasten varhai- sista sosioemotionaalisen tuen tarpeista sekä selvittää, millaisia varhaisia sosioemotionaalisen tuen menetelmiä lastentarhanopettajat ...
  • ”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa 

    Ala-Lahti, Sonja (2019)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre