Show simple item record

dc.contributor.advisorHusu, Hanna-Mari
dc.contributor.authorKokko, Minna
dc.date.accessioned2022-03-14T12:21:15Z
dc.date.available2022-03-14T12:21:15Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80111
dc.description.abstractSosiaalisen median sisällöntuottajien yksityisyydestä ja yksityisyyden suojaamisen keinoista on tutkimusta vielä varsin vähän. Tutkimukseni tarkoitus on valottaa tätä tutkimukselliseen marginaaliin jäänyttä ilmiötä. Tutkimuskysymykseni on, miten suomalaiset perhe- ja lifestyle-vlogaajat vetävät rajoja julkisen ja yksityisen välille. Lisäksi tarkastelen sitä, millaisin visuaalisin valinnoin vlogaajat suojaavat yksityisyyttään YouTube-kanavallaan. Tutkimuksen aineisto koostuu kymmenestä suomalaisesta lifestyle- ja/tai perhevlogikanavan YouTube-videosta, jotka on julkaistu viidellä eri vlogikanavalla vuonna 2021. Teoreettisen viitekehyksen keskiössä on Goffmanin teoretisointi minän esittämisestä hienovaraisena ja arkisena toimintona. Keskeisiä käsitteitä ovat Goffman termit kasvotyö sekä etu- ja takanäyttämö. Tutkimusmetodina toimii sisällönanalyysi [teemoittelu] ja laajempana metodologisena viitekehyksenä visuaalinen sosiologia. Tutkimustulokset kiteytyvät kolmeen teemoittelun alaluokkaan, jotka ovat: täydellisyyden roolin ylläpitäminen etunäyttämöllä, hallittu epätäydellisyys videon mielenkiintoisuuden kasvattajana sekä epätäydellisyyden ja täydellisyyden yhteensovittaminen. Tutkimustulos vahvistaa visuaalisen sosiologian perustavanlaatuista käsitystä siitä, etteivät visuaaliset valinnat ole poliittisesta ilmapiiristä tai yhteiskunnallisista normeista erillisiä. Tutkimuksessani havaitsin, että vlogaajat pyrkivät ylläpitämään kuvaa itsestään täydellisenä perheenjäsenenä ja kumppanina. Täydellisyyden roolia pohjustavat normatiiviset käsitykset legitiimistä, keskituloisen ydinperheen arjesta. Vlogaajat eivät ainoastaan pyri vetämään rajoja julkisen presentaation ja yksityisen elämän välille, vaan myös täyttämään niitä normatiivisia odotuksia, jotka heihin kohdistuvat.fi
dc.format.extent37
dc.language.isofi
dc.subject.othervlogit
dc.subject.otherjulkinen
dc.subject.otheryksityinen
dc.subject.othervisuaalinen sosiologia
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.subject.otherteemoittelu
dc.subject.otheretunäyttämö
dc.subject.othertakanäyttämö
dc.subject.otherkasvotyö
dc.titleArkielämän roolit sosiaalisessa mediassa : etu- ja takanäyttämö suomalaisissa lifestyle- ja perhevlogeissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203141817
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysovideoblogit
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoroolit
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysososiologia
dc.subject.ysoyksityisyys


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record