dc.contributor.advisor | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Heikkinen, Emma | |
dc.contributor.author | Muurimäki, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2022-03-14T11:37:46Z | |
dc.date.available | 2022-03-14T11:37:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80101 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta (Lerkkanen ym., 2006–2011). Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä luokanopettajan tunnetukea kartoittavista aineistoista. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä mitattiin yksilötestitilanteessa ja luokanopettajan tunnetukea havainnoimalla opetustilanteita luokissa CLASS K−3 -manuaaliin perustuen. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2009 ja 2011, jolloin tutkimukseen osallistui 2. luokan osalta 29 opettajaa 122 oppilasta sekä 4. luokan osalta 26 opettajaa ja 102 oppilasta. Tunnetukea ja matematiikan oppijaminäkäsitystä tarkasteltiin kuvailevien tietojen avulla. Tunnetuen mahdollista eroa 2. ja 4. luokalla tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä ja Mann-Whitneyn U-testillä. Tunnetuen ja matematiikan oppijaminäkäsityksen välistä yhteyttä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella.
Tulokset osoittivat luokanopettajien tunnetuen olevan melko samantasoista 2. ja 4. luokalla, vaikkakin 4. luokan opettajilla tunnetuki oli hieman korkeampaa. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys osoittautui melko kor-keaksi 2. ja 4. luokalla, joskin 4. luokalla oppijaminäkäsitys oli hieman heikompi. Tunnetuki oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkäsitykseen 2. luokalla ja positiivisesti 4. luokalla. Tulokset vahvistavat aiempaa tietoa opettajan merkityksestä oppilaan oppijaminäkäsitykselle ja korostavat tunnetuen roolia siinä, miten oppilas näkee itsensä matematiikan oppijana. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tunnetuki | |
dc.subject.other | oppijaminäkäsitys | |
dc.subject.other | opettaja-oppilasvuorovaikutus | |
dc.title | Luokanopettajan tunnetuki ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys 2. ja 4. luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202203141807 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | minäkuva | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |