Luokanopettajan tunnetuki ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys 2. ja 4. luokalla
Päivämäärä
2022Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta (Lerkkanen ym., 2006–2011). Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä luokanopettajan tunnetukea kartoittavista aineistoista. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä mitattiin yksilötestitilanteessa ja luokanopettajan tunnetukea havainnoimalla opetustilanteita luokissa CLASS K−3 -manuaaliin perustuen. Tämän tutkimuksen aineisto kerättiin vuosina 2009 ja 2011, jolloin tutkimukseen osallistui 2. luokan osalta 29 opettajaa 122 oppilasta sekä 4. luokan osalta 26 opettajaa ja 102 oppilasta. Tunnetukea ja matematiikan oppijaminäkäsitystä tarkasteltiin kuvailevien tietojen avulla. Tunnetuen mahdollista eroa 2. ja 4. luokalla tutkittiin riippumattomien otosten t-testillä ja Mann-Whitneyn U-testillä. Tunnetuen ja matematiikan oppijaminäkäsityksen välistä yhteyttä tutkittiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella.
Tulokset osoittivat luokanopettajien tunnetuen olevan melko samantasoista 2. ja 4. luokalla, vaikkakin 4. luokan opettajilla tunnetuki oli hieman korkeampaa. Oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys osoittautui melko kor-keaksi 2. ja 4. luokalla, joskin 4. luokalla oppijaminäkäsitys oli hieman heikompi. Tunnetuki oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkäsitykseen 2. luokalla ja positiivisesti 4. luokalla. Tulokset vahvistavat aiempaa tietoa opettajan merkityksestä oppilaan oppijaminäkäsitykselle ja korostavat tunnetuen roolia siinä, miten oppilas näkee itsensä matematiikan oppijana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Marjasalo, Hele (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten yhteys ohjausvuorovaikutuksen laatuun matematiikan ja äidinkielen opetuksessa 1. luokalla
Mäki, Johanna; Mäki, Juho (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten ja ohjausvuorovaikutuksen laadun eroja ja yhteyttä 1. luokan matematiikan ja äidinkielen opetuksessa. Luokanopettajan ... -
9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen yhteys oppilaiden tavoiteorientaatioihin ja suhtautumiseen tulevaisuuden koulutusta kohtaan
Juntunen, Elli (2024)Tutkimuksessa tarkasteltiin 9. luokkalaisten matemaattisen ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsityksen tavoiteorientaatioiden yhteyttä sekä sitä, selittävätkö matemaattiset ja kirjoitustaidon oppijaminäkäsitykset oppilaiden ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
Kettunen, Niina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.