Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKoivula, Merja
dc.contributor.authorOjaniemi, Riina
dc.date.accessioned2022-02-28T12:39:24Z
dc.date.available2022-02-28T12:39:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80010
dc.description.abstractVarhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat lapsiryhmät, joiden tukemiseen ei saada riittävästi resursseja, työilmapiiriongelmat ja alan heikko arvostus. Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoon johtaneista syistä kaivataan kuitenkin lisää tietoa. Tämän laadullisen narratiivisen haastattelututkimuksen tehtävänä on selvittää, mitkä tekijät saavat varhaiskasvatuksen opettajat vaihtamaan alaa. Tutkimukseen on haastateltu kahdeksaa alaa vaihtanutta varhaiskasvatuksen opettajaa. Tutkimusaineisto on analysoitu aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkimustuloksista muodostui kolmenlaisia tyyppitarinoita siitä, millaiset syyt lopulta johtivat alalta poistumiseen. Alaa vaihdettiin uupumisen, turhautumisen ja oman unelma-alan etsimisen vuoksi. Uupumukseen johtivat suuret ja kuormittavat lapsiryhmät, heikko johtaminen ja työilmapiiriongelmat. Turhautumista aiheutti tunne siitä, ettei pysty toteuttamaan laadukasta varhaiskasvatusta. Unelma-alan etsijät taas olivat joko alusta saakka tähdänneet toiselle alalle, tai huomasivat työuran alkuvaiheessa, ettei varhaiskasvatus ollutkaan heitä varten.fi
dc.format.extent74
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheralanvaihto
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202281731
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysoammatinvaihto
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysojaksaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot