University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Riittämättömyyden tunne oli jokapäiväinen" : kertomuksia varhaiskasvatuksen opettajien työn uuvuttavuudesta

Thumbnail
View/Open
675.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kiiveri, Annina
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmani kohdistuu varhaiskasvatuksen opettajien työssä uupumisen kokemuksiin. Työssä uupuminen on ilmiönä moniulotteinen, sillä siihen liittyvät niin yksilön henkilökohtaiset voimavarat kuin työtehtävän, työyhteisön ja yhteiskunnallisen tason tekijät. Tarkastelen näitä työssä uupumisen tekijöitä hyödyntäen teoreettisesti työuupumuksen ja työhyvinvoinnin käsitteitä erityisesti varhaiskasvatusalan ja varhaiskasvatuksen opettajan työtehtävien näkökulmasta. Nämä teemat rakentavat varhaiskasvatuksen opettajan työssä uupumisen viitekehystä. Tutkimukseni tarkoituksena on tuottaa ymmärrystä varhaiskasva-tuksen opettajien työn uuvuttavuuteen keskeisimmin vaikuttavista tekijöistä. Tutkielman menetelmällinen lähestymistapa on narratiivinen. Aineistonkeruumenetelmänä oli kirjoitelmapyyntö, jota jaettiin sosiaalisen median sekä henkilökohtaisten verkostojen kautta varhaiskasvatuksen opettajille. Kirjoitelmia kertyi 17 kappaletta. Kirjoitelmia läpäisevänä kerronnallisena teemana oli riittämättömyys. Lisäksi juonikulun analyysin avulla tunnistin kolme tarina-tyyppiä: velvollisuudentuntoiset puurtajat, todellisuuden pettämät ja uudelleen orientoituneet. Ensimmäisessä korostui varhaiskasvatuksen opettajan rooli oman hy-vinvointinsa kustannuksella työssä jatkavana, toisessa olosuhteiden uhrina alan jättäneenä ja viimeisessä jatkokouluttautumisen myötä varhaiskasvatusalalla muihin työtehtäviin siirtyneenä. Varhaiskasvatuksen opettajien työtehtävissä ja työympäristössä sekä työuran käänteissä tulisi kiinnittää erityistä huomiota työn vaativuuteen, resursointiin sekä perehdytys- ja mentorointitarpeisiin, jotta työn uuvuttavuus vähenisi. ...
Keywords
varhaiskasvatus uupumus työhyvinvointi työn kuormittavuus varhaiskasvatuksen opettajat narratiivisuus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105062628

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä 

    Ojaniemi, Riina (2021)
    Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ...
  • ”Kun aika ja resurssit eivät riitä tekemään työtä niin hyvin kuin osaisi ja haluaisi sitä tehdä” : varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä työn haasteista ja mahdollisuuksista 

    Kangas, Jonna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Sirvio, Katja; Hjelt, Hanna; Fonsén, Elina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)
    Varhaiskasvatusta on viime vuosina kehitetty voimakkaasti ja sen laatu on noussut tarkastelun keskiöön. Laatuun on pyritty vaikuttamaan laajoilla uudistuksilla varhaiskasvatuksen lainsäädännössä. Uudistukset kohdistuvat ...
  • Opettajien työhyvinvointi ja sen yhteys pedagogisen työn laatuun 

    Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Messala, Maiju; Penttinen, Viola; Aulén, Anna-Mari; Jõgi, Anna-Liisa (2020)
    The aim of the study was to examine the factors related to teachers’ stress and well-being at work, and how teachers’ occupational well-being is associated with the pedagogical quality of their work in the classroom. ...
  • Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa 

    Rutanen, Essi (2020)
    Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointi 

    Jukarainen, Miia (2021)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia merkityksiä työhyvinvoinnilla on varhaiskasvatuksen opettajille heidän työssään. Toisena tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia heidän työhyvinvointiaan edistävistä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre