Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteettiin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös työyhteisön suhtautumista säädöksiin ja varhaiskasvatuksenopettajan muuttuneeseen identiteettiin.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta koulutustaustaltaan kasvatustieteen kandidaattia tai maisteria olevaa varhaiskasvatuksenopettajaa kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajat ovat suhtautuneet varhaiskasvatusalaa koskeviin säädöksiin melko positiivisesti, kun taas työyhteisöissä vastaanotto on ollut ristiriitaisempi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on nähty pääosin hyvinä ja onnistuneina, mutta varhaiskasvatuslaki ja työehtosopimukset ovat jakaneet mielipiteitä. Säädösten vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajien ammatti-identiteettiin ovat olleet paikoin merkittävämpiä ja paikoin hillitympiä, mutta pääosin positiivisia. Työyhteisön kontekstissa vaikutukset ovat osin olleet negatiivissävytteisiä.
Tuloksista voi päätellä, että varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja työehtosopimukset ovat olleet merkittäviä sekä varhaiskasvatuksen opettajille että koko varhaiskasvatusalalle. Kyseiset säädökset ovat olleet sisällöllisesti suhteellisen onnistuneita ja vievät varhaiskasvatusalaa kehityksessä ja arvostuksessa eteenpäin, mutta resurssit eivät aina kohtaa vaatimustason kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä
Ojaniemi, Riina (2021)Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ... -
Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista
Ojala, Saija (2019)Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ... -
Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa
Rutanen, Essi (2020)Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ... -
”Ei ne kasvattajien kädet ja sylit siitä lisäänny” : varhaiskasvatuksen ammattilaisten näkemyksiä ryhmäkoon vaikutuksista varhaiskasvatustyöhön
Mäkäräinen, Sini (2019)Laki lasten päivähoidosta muuttui Varhaiskasvatuslaiksi 1.8.2015. Lain uudistuksessa säädettiin lapsiryhmän enimmäiskoko vastaamaan korkeintaan kolmea hoito- ja kasvatustehtävässä olevaa henkilöä. Lisäksi 1.8.2016 muutettiin ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle
Eskelinen, Tiia (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä näkemyksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on vaihtuvan henkilöstön merkityksestä varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Vaihtuvalla henkilöstöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.