University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä ja niiden vaikutuksesta ammatti-identiteettiin

Thumbnail
View/Open
343.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kemppainen, Kaisa
Date
2019
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkin varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä varhaiskasvatusalaa koskevista säädöksistä eli varhaiskasvatussuunnitelman perusteista, varhaiskasvatus- laista ja työehtosopimuksista, ja niiden vaikutuksesta varhaiskasvatuksen opettajan ammatti-identiteettiin. Tutkimuksessa tarkastellaan myös työyhteisön suhtautumista säädöksiin ja varhaiskasvatuksenopettajan muuttuneeseen identiteettiin. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta koulutustaustaltaan kasvatustieteen kandidaattia tai maisteria olevaa varhaiskasvatuksenopettajaa kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksen perusteella varhaiskasvatuksen opettajat ovat suhtautuneet varhaiskasvatusalaa koskeviin säädöksiin melko positiivisesti, kun taas työyhteisöissä vastaanotto on ollut ristiriitaisempi. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet on nähty pääosin hyvinä ja onnistuneina, mutta varhaiskasvatuslaki ja työehtosopimukset ovat jakaneet mielipiteitä. Säädösten vaikutukset varhaiskasvatuksen opettajien ammatti-identiteettiin ovat olleet paikoin merkittävämpiä ja paikoin hillitympiä, mutta pääosin positiivisia. Työyhteisön kontekstissa vaikutukset ovat osin olleet negatiivissävytteisiä. Tuloksista voi päätellä, että varhaiskasvatuslaki, varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja työehtosopimukset ovat olleet merkittäviä sekä varhaiskasvatuksen opettajille että koko varhaiskasvatusalalle. Kyseiset säädökset ovat olleet sisällöllisesti suhteellisen onnistuneita ja vievät varhaiskasvatusalaa kehityksessä ja arvostuksessa eteenpäin, mutta resurssit eivät aina kohtaa vaatimustason kanssa. ...
Keywords
varhaiskasvatuksen opettaja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet varhaiskasvatussuunnitelmat työehtosopimukset varhaiskasvatus opettajat varhaiskasvatuslaki identiteetti työyhteisöt ammatti-identiteetti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906042947

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23403]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia alanvaihtoon johtaneista syistä 

    Ojaniemi, Riina (2021)
    Varhaiskasvatusta on jo pitkään vaivannut pula pätevästä henkilöstöstä. Samalla yhä useampia varhaiskasvatuksen opettaja vaihtaa alaa. Varhaiskasvatuksen opettajia kuormittavat aikaisempien tutkimusten perusteella haastavat ...
  • Kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista 

    Ojala, Saija (2019)
    Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kemian opettajien ja oppilaiden näkemyksiä kemian opettajan auktoriteetista. Tutkielman avulla parannettiin tietämystä auktoriteetista ja opettajana toimimisesta, jotta kemian ...
  • Ammatillinen identiteetti ja pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksissa 

    Rutanen, Essi (2020)
    Tämän narratiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatuksen opettajien kertomuksia ammatillisesta identiteetistään sekä pedagogisesta johtajuudestaan. Tavoitteena oli kuuden kertomushaastattelun avulla ...
  • Miksi opettajaksi? : muodollisesti epäpätevien opettajien kokemuksia ja näkemyksiä omasta opettajuudestaan sekä tietojensa ja taitojensa riittävyydestä 

    Tani, Katri (2011)
  • Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti 

    Solla, Heli (2016)
    TIIVISTELMÄ Solla, Heli. 2016. Kansalaisopistojen opettajien ammatillinen identiteetti. Aikuiskasvatustieteen pro gradu – tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 76 sivua. Tämän tutkimuksen aiheena ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre