Suomi taskussa -opetusvideot maahanmuuttajien toimijuutta tukemassa
Multimodaalisten ja helposti saatavilla olevien oppimateriaalien tarve lisääntyy jatkuvasti, ja myös maahanmuuttajille tarkoitettuja kielenoppimisen materiaaleja löytyykin verkosta yhä enemmän. Tässä tutkimuksessa tarkastelen maahanmuuttajille suunnatun Suomi taskussa -sivuston videoita. Suomi taskussa on vuonna 2015 verkkoon perustettu palvelu, jonka sisältämien videoiden tarkoituksena on toimia kotoutumisen sekä kielenoppimisen tukena.
Tutkimuksellisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen teoria, jonka näkökulmasta lähestyn myös tutkimukseni tavoitteiden kannalta keskeistä toimijuuden käsitettä. Tutkimukseni teoria ja käsitteistö tukeutuu myös Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) kuvaukseen ja määritelmään kielenkäytön funktioista, jotka ovat tutkimuksessani toinen keskeinen tarkastelun kohde. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millaisia toimijuuden malleja Suomi taskussa -videot välittävät maahanmuuttajille? 2. Millaisia kielellisiä funktioita Suomi taskussa -videoilla opetetaan, ja millä tavoin nämä kielelliset funktiot tukevat toimijuutta?
Tutkimukseni aineisto koostuu kymmenestä Suomi taskussa -videosta, ja toteutan analyysini videoista litteroitujen esimerkkien sekä kuvakaappauksien avulla. Tarkastelen ensin kielenkäytön funktioita, minkä jälkeen etenen visuaalisten ja kielellisten toimijuuden mallien analysointiin. Keskityn lopuksi siihen, millaisina sosiokulttuurisina toimijoina maahanmuuttajat esitetään videoilla. Tutkimukseni yhdistelee multimodaalista vuorovaikutusanalyysiä ja kielipedagogiikan analyysiä. Sovellan tutkimukseni analyysissa keskusteluntutkimuksen menetelmiä, kuten sekventiaalista analyysiä, ja tarkastelen videoilla esitettyjä vuorovaikutustilanteita episodien sekä vuorovaikutusprojektien käsitteisiin tukeutuen.
Tutkimukseni tulokset osoittavat, että Suomi taskussa -videot välittävät maahanmuuttajille monipuolisia toimijuuden malleja ja videoiden sisältö on myös kielenkäytön funktioiden näkökulmasta kattavaa. Maahanmuuttajat näyttäytyvät videoilla sekä suomalaisen kulttuurin ja käytänteiden oppijoina että asiantuntijoina. Videoissa on tavoitteiden sekä sisällön osalta keskinäisiä eroja. Etenkin institutionaalisia vuorovaikutustilanteita mukailevissa videoissa korostuvat kielenkäytön funktiot vuoro-vaikutusskeemojen eli vuorovaikutuskäytänteiden tasolla, mutta videoilla korostuu myös maahan-muuttajien asema kulttuuritiedon ja yhteiskunnallisten käytänteiden välittäjinä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onnistuneita ja haastavia asiakaskohtaamisia : sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstö asiakkaan toimijuutta tukemassa
Nieminen, Siina (2017)Sosiaali- ja terveyspalvelurakenneuudistus uudistaa sosiaali- ja terveyspalveluita. Tulevaisuudessa palveluiden odotetaan olevan aiempaa kokonaisvaltaisempia, digitaalista teknologiaa hyödyntäviä sekä asiakkaan aktiivisuutta ... -
Vertaisvuorovaikutus toimijuutta tukemassa
Niemi, Kreeta (Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA, 2015) -
Toimijuutta välitilassa : turvapaikanhakijoiden toimijuuteen vaikuttavat tekijät
Juvakka, Hanna (2022)Tutkielman tarkoituksena on selvittää turvapaikanhakijoiden toimijuuden haasteita ja mahdollisuuksia turvapaikkaprosessin aikana. Tutkielmani on toteutettu kuvailevana kirjallisuuskatsauksena, jonka tutkimusaineisto koostuu ... -
Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
Kärki, Katja (2014)Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista ... -
Maahanmuuttajan työhön liittyvä identiteetti ja ammatillinen toimijuus : maahanmuuttajien elämänkerrallisia kertomuksia ammatillisuudestaan kotimaassaan ja Suomessa
Hiltunen, Anna (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Jyväskylässä asuvien maahanmuuttajien kokemuksia työhön liittyvästä identiteetistään ja ammatillisesta toimijuudestaan. Tarkoituksena on erityisesti lisätä ymmärrystä siitä, ...