Oppimisvaikeuksien huippututkimusta aivotutkimuksen menetelmin
Astikainen, P. Oppimisvaikeuksien huippututkimusta aivotutkimuksen menetelmin. Ruusupuiston kärkiuutiset, (3). https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/3-2021/1
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston kärkiuutisetTekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Jyväskylän yliopisto, 2021
Professori Paavo Leppäsen tutkimusryhmä on tehnyt jo vuosikymmenien ajan uraauurtavaa oppimisvaikeuksien tutkimusta Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella. Tutkimusryhmä on kyennyt jopa löytämään yhteyden vauvojen aivotoiminnan ja yli kymmenen vuotta myöhemmin mitattujen kielellisten taitojen välillä. Vuoden 2022 alusta on aloittanut uusi Leppäsen johtama Suomen Akatemian rahoittama huippututkimusyksikkö, joka tutkii oppimisen dynamiikkaa, oppimisvaikeuksia ja kehittää interventioita oppimisen pulmiin. Piia Astikainen haastatteli Paavo Leppästä ja Natalia Loulelia, joka väitteli psykologian tohtoriksi Jyväskylän yliopistosta 5.11.2021.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoAsiasanat
Alkuperäislähde
https://peda.net/jyu/ruusupuisto/uutisarkisto/3-2021/1Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104233857
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Screening for Slow Reading Acquisition in Norway and Finland : a Quest for Context Specific Predictors
Solheim, Oddny Judith; Torppa, Minna; Uppstad, Per Henning; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Taylor & Francis, 2021)Early identification of children at risk of developing reading difficulties is crucial for effective interventions. While orthographies and educational contexts differ, predictors included in early at-risk screening tend ... -
Lene-arvio apuna 1. luokalla ilmenevien oppimisvaikeuksien ennakoinnissa
Valtonen, Riitta; Mustonen, Kirsi; Lyytinen, Paula; Ahonen, Timo (Suomen lääkäriliitto, 2007)Lähtökohdat -- Lasten kehityksen ongelmat ovat laaja ja monisyinen alue, jota Leikki-ikäisen lapsen neurologisen kehityksen arvio (Lene) auttaa arvioimaan. Suuri osa pysyvistä kehityksen ongelmista on jo varhaisessa vaiheessa ... -
Oppimisvaikeuksien arviointi ja tukeminen suomenruotsalaisissa kouluissa ja päiväkodeissa
Määttä, Sira; Salmi, Paula; Klenberg, Liisa; Aro, Tuija; Närhi, Vesa (Suomen puhe-luki-yhdistys FinRA, 2015) -
Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
Rytkönen, Aino (2018)Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekijänä, oppimisvaikeuksista sekä ADHD:stä kärsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa käytetään näiden vaikeuksien h ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.