University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa

Thumbnail
View/Open
491.8Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rytkönen, Aino
Date
2018
Discipline
MusiikkitiedeMusicology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekijänä, oppimisvaikeuksista sekä ADHD:stä kärsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa käytetään näiden vaikeuksien hoitamisessa, ja sitä voidaan pitää yhtenä vaikuttavana tekijänä lapsen hyvinvoinnin kannalta. Tutkielmassani kuntoutuksella tarkoitetaan tapoja, joilla pyritään auttamaan lasta selviytymään koulumaailmassa sekä muussa arjessa. Tutkimukseni on laadultaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytän fenomenologishermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimukseni koostuu kahdesta kerätystä aineistosta: viiden, toteuttamani musiikillisen istunnon analysoinnista sekä yhdestä musiikkiterapeutin teemahaastattelusta. Musiikilliset istunnot pidettiin 8-vuotiaalle lapselle, jolla on ADHD ja oppimisvaikeuksia. Istunnoissa hyödynnettiin musiikillisia elementtejä, kuten laulamista ja rumpujen soittoa. Näillä pyrittiin kehittämään lapsen kognitiivisia taitoja, jota mitattiin lukunopeuden kehityksellä. Teemahaastattelun tavoitteena oli puolestaan luoda laajempaa ymmärrystä musiikkiterapian käyttövoimasta lyhytkestoisten musiikillisten istuntojen aikana sekä selvittää, oliko musiikillisilla istunnoilla lapsen vaikeuksia huojentavia sekä oppimista tukevia seuraamuksia. Tutkimustulokseni antoivat viitteitä musiikin hyödyllisyydestä oppimisvaikeuksien tueksi. Tutkittavan lapsen lukunopeus oli nopeutunut istuntojen aikana, ja lukeminen oli sujuvampaa kuin alussa. Istuntojen vähäisyyden vuoksi ei kuitenkaan voida todeta, kehittyikö lapsen lukunopeus pysyvämmin, mutta aiheesta toteuttamani teehaastattelun mukaan, kyseessä saattoi olla ainakin hetkellinen kehitys. Haastattelussa kävi myös selkeästi ilmi, miten musiikilla voidaan kuntouttaa lapsen kielellisiä valmiuksia, motoristen taitojen harjoittamisen kautta. Musiikilla voidaan siis vaikuttaa lapsen kognitiivisten taitojen kehitykseen sekä hyödyntää erilaisia musiikillisia elementtejä, kuntouttaessa ja tukiessa lasten oppimisvaikeuksien, ja keskittymishäiriöiden kirjoa. ...
Keywords
oppimisvaikeudet ADHD soittaminen keskittymiskyky motoriset taidot kognitiivinen kehitys musiikkiterapia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282844

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [3188]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre