dc.contributor.advisor | Kääntä, Leila | |
dc.contributor.author | Talsi, Iiro | |
dc.date.accessioned | 2022-02-10T05:27:16Z | |
dc.date.available | 2022-02-10T05:27:16Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79728 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi
opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat
kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi
tutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt pääasiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja
opettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet vähemmän huomiota. Tutkimuksien kohteena on
ollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. Tämä tutkimus pyrkii eroamaan
joukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa
vaiheessa heidän opintojaan, sekä paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelkästään
kielelliseen identiteettiin.
Aineistona tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi.
Kriteereinä haastateltaville oli, että he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eivätkä he
olleet vielä suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin välityksellä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi haastateltavien luokittelevan itsensä monikielisiksi, sekä
heidän identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heidän elämässään
pohjautui sen aktiiviseen käyttöön arkisessa elämässä ja harrastuksien yhteydessä. Vaikka sen
käyttö opinnoissa nousi esiin, englannin käyttö niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle
identiteetille suuremmaksi tekijäksi. Keskeisenä vaikuttajana englannin käyttöön nousi sen
hyödyntäminen kommunikaatiovälineenä erilaisissa yhteisöissä. Tämän lisäksi haastateltavat
kokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisestä maailmasta
positiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettinsä muodostumisessa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi määrittelemään miten
kieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sekä vertailla eri oppikirjasarjojen
tarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita. | fi |
dc.format.extent | 25 | |
dc.language.iso | en | |
dc.title | Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202101478 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.subject.yso | haastattelut | |
dc.subject.yso | kielikasvatus | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | kielellinen identiteetti | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.subject.yso | kielenkäyttö | |
dc.subject.yso | language teaching | |
dc.subject.yso | interviews | |
dc.subject.yso | language education | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | teachers | |
dc.subject.yso | linguistic identity | |
dc.subject.yso | multilingualism | |
dc.subject.yso | identity (mental objects) | |
dc.subject.yso | use of language | |