Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students
Abstract
Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi
opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat
kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi
tutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt pääasiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja
opettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet vähemmän huomiota. Tutkimuksien kohteena on
ollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. Tämä tutkimus pyrkii eroamaan
joukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa
vaiheessa heidän opintojaan, sekä paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelkästään
kielelliseen identiteettiin.
Aineistona tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi.
Kriteereinä haastateltaville oli, että he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eivätkä he
olleet vielä suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin välityksellä.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi haastateltavien luokittelevan itsensä monikielisiksi, sekä
heidän identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heidän elämässään
pohjautui sen aktiiviseen käyttöön arkisessa elämässä ja harrastuksien yhteydessä. Vaikka sen
käyttö opinnoissa nousi esiin, englannin käyttö niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle
identiteetille suuremmaksi tekijäksi. Keskeisenä vaikuttajana englannin käyttöön nousi sen
hyödyntäminen kommunikaatiovälineenä erilaisissa yhteisöissä. Tämän lisäksi haastateltavat
kokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisestä maailmasta
positiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettinsä muodostumisessa.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi määrittelemään miten
kieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sekä vertailla eri oppikirjasarjojen
tarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202101478Käytä tätä linkitykseen.
Language
English