Future Teachers’ Attitudes on Language Use: Perceived Linguistic Identities of English Teacher students

Abstract
Tämän tutkimuksen tavoitteena on hahmottaa, millaisina englannin kielen opettajaksi opiskelevat opiskelijat näkevät omat kielelliset identiteettinsä, sekä miten he kokevat kielenopetuksen vaikuttaneen heidän kielellisen identiteettinsä muodostumiseen. Aiempi tutkimus aiheeseen liittyen on keskittynyt pääasiassa opettajien ammatillisiin identiteetteihin, ja opettajien kielelliset identiteetit ovat saaneet vähemmän huomiota. Tutkimuksien kohteena on ollut juuri valmistuneita tai opintojensa lopussa olevia opettajia. Tämä tutkimus pyrkii eroamaan joukosta huomioimalla opettajaksi opiskelevat tulevaisuuden opettajat aikaisemmassa vaiheessa heidän opintojaan, sekä paneutumalla ammatillisen identiteetin sijaan pelkästään kielelliseen identiteettiin. Aineistona tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita, joita toteutettiin kaksi. Kriteereinä haastateltaville oli, että he ovat englannin aineenopettajaksi opiskelevia, eivätkä he olleet vielä suorittaneet pedagogisia aineopintoja. Haastattelut toteutettiin internetin välityksellä. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi haastateltavien luokittelevan itsensä monikielisiksi, sekä heidän identifioituvan vahvasti englannin kielen kanssa. Englannin rooli heidän elämässään pohjautui sen aktiiviseen käyttöön arkisessa elämässä ja harrastuksien yhteydessä. Vaikka sen käyttö opinnoissa nousi esiin, englannin käyttö niiden ulkopuolella koettiin kielelliselle identiteetille suuremmaksi tekijäksi. Keskeisenä vaikuttajana englannin käyttöön nousi sen hyödyntäminen kommunikaatiovälineenä erilaisissa yhteisöissä. Tämän lisäksi haastateltavat kokivat kielenopetuksen tarjoaman representaation englanninkielisestä maailmasta positiiviseksi vaikuttajaksi kielellisen identiteettinsä muodostumisessa. Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista toteuttaa tutkimusta, joka pystyisi määrittelemään miten kieltenopetus tukee kielellisen identiteetin muodostumista, sekä vertailla eri oppikirjasarjojen tarjoamia englanninkielisen maailman representaatioita.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share