Show simple item record

dc.contributor.advisorOksanen, Elina
dc.contributor.authorKilpeläinen, Anni
dc.contributor.authorRaatikainen, Tanja
dc.date.accessioned2022-02-07T10:46:44Z
dc.date.available2022-02-07T10:46:44Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79657
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia esitetään. Sukupuolitietoisuus ja oppimateriaalin kriittinen tarkastelu antavat opettajalle keinoja moninaisuuden kohtaamiseen. Oppimateriaalitutkimuksen kautta oppikirjakustantajat saavat tietoa siitä, miten oppikirjoja voi kehittää eteenpäin. Tutkimus toteutettiin laadullisin keinoin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimusaineistona oli kahden eri kustantajan kirjasarjat, jotka olivat Otavan Tutkimusmatka-sarja ja Sanoma Pron Pisara-sarja. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan ympäristöopin 5.– 6.-luokan oppikirjoja. Analyysissa aineistosta tarkasteltiin sukupuolen representaatiota kuvien avulla ja sitä, millaisin kielellisin keinoin sukupuolta ilmennetään. Tutkimuksesta selvisi, että sukupuoli esitetään ympäristöopin oppikirjoissa pääasiassa stereotyyppisesti. Sukupuoliin liitetään perinteisiä sukupuolirooleja noudattavia ominaisuuksia ja lisäksi sukupuoli esitetään heteronormatiivisesti. Mies esitettiin aktiivisena toimijana, urheilevana sekä moottoriajoneuvoista ja teknologiasta kiinnostuneena. Nainen esitettiin passiivisena toimijana, vastuullisena ja esimerkillisenä sekä hoivaa ja hellyyttä osoittavana. Lisäksi ammatit olivat sukupuolittuneita. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ympäristöopin oppikirjat vaatisivat moninaisempaa kuvastoa.fi
dc.format.extent95
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersukupuolen representaatio
dc.subject.othersukupuolistereotypiat
dc.titleSukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202071412
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysoympäristöoppi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record