Sukupuolen representaatio ympäristöopin 5.-6.luokan oppikirjoissa

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoli esitetään ympäristöopin 5.–6.-luokan oppikirjoissa. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ominaisuuksia sukupuoliin liitetään ja millaisten toimien kautta sukupuolia esitetään. Sukupuolitietoisuus ja oppimateriaalin kriittinen tarkastelu antavat opettajalle keinoja moninaisuuden kohtaamiseen. Oppimateriaalitutkimuksen kautta oppikirjakustantajat saavat tietoa siitä, miten oppikirjoja voi kehittää eteenpäin. Tutkimus toteutettiin laadullisin keinoin. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimusaineistona oli kahden eri kustantajan kirjasarjat, jotka olivat Otavan Tutkimusmatka-sarja ja Sanoma Pron Pisara-sarja. Tutkimuksessa käytettiin ainoastaan ympäristöopin 5.– 6.-luokan oppikirjoja. Analyysissa aineistosta tarkasteltiin sukupuolen representaatiota kuvien avulla ja sitä, millaisin kielellisin keinoin sukupuolta ilmennetään. Tutkimuksesta selvisi, että sukupuoli esitetään ympäristöopin oppikirjoissa pääasiassa stereotyyppisesti. Sukupuoliin liitetään perinteisiä sukupuolirooleja noudattavia ominaisuuksia ja lisäksi sukupuoli esitetään heteronormatiivisesti. Mies esitettiin aktiivisena toimijana, urheilevana sekä moottoriajoneuvoista ja teknologiasta kiinnostuneena. Nainen esitettiin passiivisena toimijana, vastuullisena ja esimerkillisenä sekä hoivaa ja hellyyttä osoittavana. Lisäksi ammatit olivat sukupuolittuneita. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että ympäristöopin oppikirjat vaatisivat moninaisempaa kuvastoa.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202202071412Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share