Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien omaan lapseen kohdistamaa palautteenantoa. Palautteenannon kohteena oli lapsen suoritusminäkuva. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, tukevatko vanhempien näkemykset lapsen positiivista näkemystä itsestään ja tukeeko vanhemman antama palaute lapsen suoritusminäkuvaa positiivisesti. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja aineisto kerättiin verkkokyselyn avulla. Aineisto koostui 40 verkkokyselyn vastauksesta, ja kyselyn vastaajat vastasivat kyselyssä viiteen eri kysymykseen. Kyselyyn osallistujat olivat 4.—6.-luokkalaisten oppilaiden vanhempia eri kouluista
ympäri Suomea. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä hyödyntäen sekä aineisto- että teorialähtöistä lähestymistapaa.
Tarkastelimme vanhempien näkemyksiä lapsestaan oppijana. Tulokset osoittivat, että vanhempien näkemykset tukevat pääosin lapsen positiivista nä kemystä itsestään oppijana. Lisäksi tutkimme minkälaista lapsen suoritusminäkuvaan kohdistuvaa palautetta vanhemmat antaisivat kuvitelluissa tilanteissa.
Tutkittaessa vanhempien antamaa lapsen suoritusminäkuvaan kohdistuvaa palautetta vastaukset olivat pääosin teorian mukaisia eli suoritusminäkuvaa tukevaa palautetta. Tuloksista selvisi, että noin puolet vanhemmista kiinnittää ja noin
puolet ei kiinnitä huomiota nonverbaaliseen palautteenantoon antaessaan palautetta. Nonverbaalisen palautteen huomiotta jättäneet vanhemmat jakautuivat
kahteen osaan joko kiinnittäen huomiota lapsen nonverbaaliseen viestintään tai
sivuuttaen nonverbaalisuuden kokonaan.
Tuloksissa vanhempien näkemyksissä ei herännyt merkittäviä eroja sen perusteella oliko tilanteen sosiaalisuutta mainittu vai ei. Vanhempien näkemykset
näyttäytyivät positiivisina kummassakin tilanteessa lapsen suoritusminäkuvaa
tukien. Palautteenannossa havaittiin pieniä eroja tilanteen vaihtuessa. Epäonnistumisen yhteydessä vanhemmat antoivat palautetta itsearvioinnin avulla, ja suoriutumistilanteessa palaute kohdistui lapsen oppijuuden tukemiseen. Vastauksissa palautetta ei aina annettu epäonnistumisen yhteydessä, vaan osa vanhemmista koki sen olevan tarpeetonta. Tuloksissa nonverbaalin palautteenannon
huomiotta jättäminen oli tärkeä havainto. Palautteen nonverbaalisuutta voisi jatkossa tutkia lisää keskittyen muun muassa sen huomiotta jättämisen syihin. Toinen tärkeä jatkotutkimushaaste on palautteen tutkinnan laajentaminen sosiaalisen median ja muun teknisen viestinnän kautta saatuun palautteeseen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4421]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vanhempien ja opettajien lapsen taitoja koskevien uskomusten yhteydet lapsen oppijaminäkuvan kehitykseen : väitöskirja
Pesu, Laura (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Koulunkäynti on merkittävä osa lasten elämää. Lapset viettävät koulussa suuren osan arkipäivistään, ja näin ollen monet heidän kokemuksistaan liittyvät koulumaailmaan. Sen lisäksi, että koulussa opitaan uusia taitoja, ... -
"Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
Boström, Emmi; Keijonen, Jenny (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien ... -
Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa
Luostarinen, Aki (2015)Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan ... -
Palautteenanto liikunnanopetuksessa : palautteen piirteet, mittarin luotettavuus ja oppilaiden kokemukset palautteesta
Klinga, Eija-Kaisa (2020)Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista palautetta opettajat antavat liikuntatunnilla, kuinka palautetta voidaan luotettavasti mitata ja miten oppilaat kokevat saamansa palautteen. Tutkimusaineisto ... -
Psykologisiin tutkimuksiin liittyvän palautteenannon yksilöllistämiseen ja yhteistyöhön perustuvat käytännöt : tapaustutkimus terapeuttisen arvioinnin osatekijöiden esiintymisestä mallia eri tavoin tuntevien psykologien palautteenannoissa
Tuupanen, Tiina (2012)Tapaustutkimus toteutettiin osana Psykologisten tutkimusten palautekeskustelujen vuorovaikutus – tutkimusprojektia. Tutkimuksen tavoitteena oli sisällönanalyysiä soveltamalla paikantaa arvioinnin yksilöllistämiseen ja ...