"Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
Päivämäärä
2020Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien antama palaute on. Lisäksi selvitimme opettajien ja oppilaiden näkemyksiä palautteen merkityksestä. Tutkimuksen kohteena oli vain opettajien oppilaille antama palaute eikä esimeriksi oppilaiden välistä vertaisarviointia tutkittu.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla neljältä opettajalta ja viideltä kuudesluokkalaiselta oppilaalta. Tutkimusote on laadullinen, ja aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksemme tulosten mukaan opettajat käyttivät sanatonta palautetta useammin kuin sanallista palautetta. Oppilaiden haastatteluissa nousi kuitenkin esiin ainoastaan opettajien antama sanallinen palaute. Niin opettajien kuin oppilaidenkin näkemysten mukaan opettajan on annettava sekä positiivista että negatiivista palautetta, mutta positiivisen palautteen määrän olisi kuitenkin oltava suurempi.
Kaikki haastattelemamme opettajat ja oppilaat olivat sitä mieltä, että palautteella on tärkeä merkitys koulussa. Opettajien mukaan toimiva palaute on johdonmukaista ja perusteltua sekä oppilaan ymmärtämää ja hyväksymää. Oppilaiden vastauksista nousi selvästi opettajien vastauksia enemmän positiivinen, kannustava ja kehuva palaute. Lisäksi oppilaiden näkemysten ja kokemusten mukaan opettajan antama hyvä palaute on rakentavaa, kehuvaa, kuvailevaa ja seurausta oikeista asioista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien ja luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaiden tunteiden kohtaamisesta
Bom, Minna; Minkkinen, Mia (2009) -
Kallion lukion puheilmaisun opettajien näkemyksiä arvioinnista ja palautteenannosta
Metsä, Suvi-Tuuli (2001) -
Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus opetuksessa : opettajien näkemyksiä osallisuudesta ja kokemuksia osallisuutta edistävistä käytänteistä yläkoulussa
Yli-Kojola, Kaisa (2018)Oppilaiden osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Tukea tarvitsevien oppilaiden osallisuus on kuitenkin jäänyt vähemmälle huomiolle tutkimuksissa ja käytännön työssä kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ... -
Palautteenanto liikunnanopetuksessa : palautteen piirteet, mittarin luotettavuus ja oppilaiden kokemukset palautteesta
Klinga, Eija-Kaisa (2020)Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista palautetta opettajat antavat liikuntatunnilla, kuinka palautetta voidaan luotettavasti mitata ja miten oppilaat kokevat saamansa palautteen. Tutkimusaineisto ... -
Tervaa ja äkämiä : opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden arvioinnista biologiassa
Penttinen, Milla; Vierelä, Kaisa (2009)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.