Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorRuuskanen, Jenna
dc.date.accessioned2022-02-02T11:51:50Z
dc.date.available2022-02-02T11:51:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79617
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (POPS 2014) esiteltyjen monilukutaidon tavoitteiden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteenani oli selvittää, millä tavoin monilukutaidon tavoitteet näkyvät mediatekstien käytössä eri oppiaineiden opetuksessa sekä millaisia haasteita opettajat ovat mediatekstien käytössä kohdanneet. Tutkimusaineisto kerät-tiin toukokuussa 2021 puolistrukturoituina teemahaastatteluina Zoom -sovelluksessa toteutettujen videopuheluiden välityksellä. Ennen haastatteluun osallistumista jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja täytti taustatietokyselyn, jonka pohjalta muodostin teemahaastattelurungon. Kysely ja haastattelu rakentuivat vahvasti opetussuunnitelman (POPS 2014) tavoitteiden ympärille ilmentäen haastatteluun osallistuneiden opettajien näkemyksiä tavoitteiden toteutumisesta opetuksessa. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, eikä sen tuloksia voi yleistää sellaisenaan. Toteutin aineiston analyysin yhdistäen teoriaohjaavia ja aineistolähtöisiä menetelmiä liittääkseni monilukutaidon tavoitteet analyysiprosessiin. Tutkimukseni tuloksissa ilmenee, että tutkimukseen osallistuneiden opettajien mediatekstien käyttö oli vahvasti linjassa opetussuunnitelman (POPS 2014) monilukutaidon sekä oppi-aineiden sisällöllisten tavoitteiden kanssa. Tuloksissa ilmenneet huolenaiheet ja haasteet toimivat suuntaviivoina muun muassa jatkotutkimukselle ja opetuksen kehittämistyölle.fi
dc.format.extent83
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermediatekstit
dc.subject.otherlaaja-alainen osaaminen
dc.titleMediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202021377
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysomedialukutaito
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot