Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen
Sajavaara, K. (2006). Kontrastiivinen analyysi, transfer ja toisen kielen oppiminen. In A. Kaivapalu, & K. Pruuli (Eds.), Lähivertailuja 17 (pp. 9-25). Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in humanities, 53. https://doi.org/10.5128/LV17.01
Published in
Jyväskylä studies in humanitiesAuthors
Date
2006Copyright
© 2015 Kari Sajavaara
Valtaosa vieraan kielen aikuisopiskelijoista on hyvin tietoisia siitä, että äidinkieli kummittelee tavalla tai toisella, joskus enemmän, joskus vähemmän, opittavan kielen tuottamisessa ja tuotoksissa. Aika merkillisenä voidaan siksi pitää sitä, että toisen kielen oppimista koskevassa teoreettisessa ajattelussa ja tutkimuksessa oli pitkä vaihe 1980- ja 1990-luvulla, jolloin monet tutkijat lähes kokonaan kielsivät äidinkielen ja myöhemmin omaksuttujen kielten välisen vuorovaikutuksen olemassaolon. Toisen kielen oppimisen ja kaksikielisyyden tutkimuksen varhaisvaiheissa 1940-luvulla ja 1950-luvulla uusi kieli oli nähty ikään kuin suodattuneena äidinkielen läpi.
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
951-39-2450-5Is part of publication
Lähivertailuja 17ISSN Search the Publication Forum
1459-4323Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/16186255
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Expanding selves : an insider’s exploration of learner identity in second or other language learning
Fernandez, Irene (2018)Identity is at the core of all human experience, and that is no different for teaching and learning experiences in second or other language learning classrooms. Yet the task of defining learner identity within these contexts ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Learner’s beliefs : a case study of adult immigrants independently learning Finnish as a second language
Siren, Maricris (2021)Learners’ beliefs about second language acquisition (SLA) are described as learners’ personal theories about language learning and language in general. Previous studies reported that beliefs can be productive or unproductive ... -
Chinese university students' beliefs about second language acquisition
Fu, Xitian (2015)Xitian, Fu. 2015. Beliefs about Second Language Acquisition from Chinese University Students. Master's Thesis in Education. University of Jyväskylä. Department of Education. Beliefs about second language acquisition (SLA) ... -
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ...