Show simple item record

dc.contributor.advisorOksanen, Elina
dc.contributor.authorAhonen, Ella
dc.date.accessioned2022-02-01T09:59:14Z
dc.date.available2022-02-01T09:59:14Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79597
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia työssä oppimisesta uran alkuvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin erityisopettajat kokevat oppivansa työssään sekä millaisten asioiden he kokevat edistävän ja rajoittavan työssä oppimistaan uransa alkuvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, joihin osallistui kuusi suomalaisissa peruskouluissa työskentelevää uransa alkuvaiheessa olevaa laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä teoriaohjaavan että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kokivat oppivansa työssään yksilöllisen, sosiaalisen ja suunnitellun oppimisen tavoin. He kokivat työkulttuuriin ja omaan hyvinvointiin liittyvien tekijöiden edistävän työssä oppimistaan. Työssä oppimista rajoittaviksi tekijöiksi he puolestaan kokivat aikaan ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että uransa alkuvaiheessa olevien erityisopettajien työssä oppimisessa korostuvat yksilöllisen oppimisen tavat. Lisäksi voidaan päätellä, että huomioimalla hyvinvointiin ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät paremmin, erityisopettajien mahdollisuuksia työssä oppimiseen voitaneen parantaa. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisopettajien työn järjestämistä sekä työssä oppimisen edistämisen tapoja koskevassa suunnittelu- ja kehittämistyössä. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta erityisopettajien työssä oppimista voidaan edistää parhaalla mahdollisella tavalla.fi
dc.format.extent58
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheruran alkuvaihe
dc.titleErityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202011359
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysotyössäoppiminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record