Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia työssä oppimisesta uran alkuvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin erityisopettajat kokevat oppivansa työssään sekä millaisten asioiden he kokevat edistävän ja rajoittavan työssä oppimistaan uransa alkuvaiheessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, joihin osallistui kuusi suomalaisissa peruskouluissa työskentelevää uransa alkuvaiheessa olevaa laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä teoriaohjaavan että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kokivat oppivansa työssään yksilöllisen, sosiaalisen ja suunnitellun oppimisen tavoin. He kokivat työkulttuuriin ja omaan hyvinvointiin liittyvien tekijöiden edistävän työssä oppimistaan.
Työssä oppimista rajoittaviksi tekijöiksi he puolestaan kokivat aikaan ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että uransa alkuvaiheessa olevien erityisopettajien työssä oppimisessa korostuvat yksilöllisen oppimisen tavat. Lisäksi voidaan päätellä, että huomioimalla hyvinvointiin ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät paremmin, erityisopettajien mahdollisuuksia työssä oppimiseen voitaneen parantaa. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisopettajien työn järjestämistä sekä työssä oppimisen edistämisen tapoja koskevassa suunnittelu- ja
kehittämistyössä. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta erityisopettajien työssä oppimista voidaan edistää parhaalla mahdollisella tavalla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Raksalla käytävät keskustelut on aika small talkkia usein.” : suomen kielen oppimista työpaikalla edistävät ja vaikeuttavat tekijät ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kertomina
Förbom, Maria (2022)Kielitaito on ratkaisevassa asemassa Suomeen ulkomailta muuttaneiden työllistymisessä ja integraatiossa. Työssä tarvittavaa kielitaitoa ei kuitenkaan aina saavuteta koulussa, ja työpaikka on sen vuoksi tärkeä oppimisympäristö. ... -
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
Säilynkangas, Elina (2019)Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen ... -
Miksi lähteä ja miksi jäädä? : lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden vaihtuvuus, syyt työpaikan vaihtamiseen ja työhön sitoutumista edistävät tekijät työssä
Koivu, Veera (2019)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää syitä miksi lastensuojelun sosiaalityöntekijät vaihtavat työpaikkaa ja toisaalta, mitkä voisivat olla sellaisia tekijöitä, jotka voisivat edistää heidän sitoutumistaan nykyiseen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.