Erityisopettajien työssä oppimisen tavat sekä oppimista edistävät ja rajoittavat tekijät uran alkuvaiheessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää erityisopettajien kokemuksia työssä oppimisesta uran alkuvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin, millä tavoin erityisopettajat kokevat oppivansa työssään sekä millaisten asioiden he kokevat edistävän ja rajoittavan työssä oppimistaan uransa alkuvaiheessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin, joihin osallistui kuusi suomalaisissa peruskouluissa työskentelevää uransa alkuvaiheessa olevaa laaja-alaista erityisopettajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sekä teoriaohjaavan että aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä.
Tutkimukseen osallistuneet erityisopettajat kokivat oppivansa työssään yksilöllisen, sosiaalisen ja suunnitellun oppimisen tavoin. He kokivat työkulttuuriin ja omaan hyvinvointiin liittyvien tekijöiden edistävän työssä oppimistaan.
Työssä oppimista rajoittaviksi tekijöiksi he puolestaan kokivat aikaan ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että uransa alkuvaiheessa olevien erityisopettajien työssä oppimisessa korostuvat yksilöllisen oppimisen tavat. Lisäksi voidaan päätellä, että huomioimalla hyvinvointiin ja työn järjestämiseen liittyvät tekijät paremmin, erityisopettajien mahdollisuuksia työssä oppimiseen voitaneen parantaa. Tuloksia voidaan hyödyntää erityisopettajien työn järjestämistä sekä työssä oppimisen edistämisen tapoja koskevassa suunnittelu- ja
kehittämistyössä. Aihetta on kuitenkin syytä tutkia enemmän, jotta erityisopettajien työssä oppimista voidaan edistää parhaalla mahdollisella tavalla.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kohti yksilöllistettyä oppimista : erityisopettajien kokemuksia oppimisen ja koulunkäynnin tukimallista perusopetuksessa Suomessa ja Ruotsissa
Silvonen, Anni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppimisen ja koulunkäynnin tukimallin toteutumista yksilöllisen oppimisen tukena. Tutkimustehtävänä oli selvittää sekä suomalaisten että ruotsalaisten erityisopettajien näkökulmista, miten ... -
Itseohjautuvan työssä oppimisen ihanuus ja ongelmallisuus : kohti sosiokulttuurista näkökulmaa
Lemmetty, Soila (Kansanvalistusseura, 2020)Itseohjautuvaa oppimista korostetaan etenkin aikuisten elämässä ja työssä. Usein se kuvataan myönteisenä, yksilölähtöisenä toimintana, jonka kautta itseohjautuvat aikuiset innostuvat, tuottavat luovia lopputuloksia ja ... -
”Raksalla käytävät keskustelut on aika small talkkia usein.” : suomen kielen oppimista työpaikalla edistävät ja vaikeuttavat tekijät ammatillisen oppilaitoksen henkilöstön kertomina
Förbom, Maria (2022)Kielitaito on ratkaisevassa asemassa Suomeen ulkomailta muuttaneiden työllistymisessä ja integraatiossa. Työssä tarvittavaa kielitaitoa ei kuitenkaan aina saavuteta koulussa, ja työpaikka on sen vuoksi tärkeä oppimisympäristö. ... -
Työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisen keinoista
Paukku, Ilari; Lindfors, Onni (2021)Tässä tutkimuksessa selvitettiin työuransa alussa olevien erityisopettajien kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimuksessa haluttiin selvittää erityisopettajien työtapoja ja -välineitä, jotka koetaan tärkeänä työssä jaksamisen ... -
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.