Fragmenteista kokonaisuudeksi : luonnollinen narratiivi ja tekstin tilallinen muoto Monika Fagerholmin romaanissa Amerikkalainen tyttö
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa tarkastelen Monika Fagerholmin romaanin narratiivin rakentumista luonnollisen narratologian ja tekstin tilallisen muodon näkökulmista. Kohdeteoksen analyysin lisäksi vertailen ja rinnastan valittujen teorianäkökulmien tarjoamia työkaluja fragmentaarisen kertomuksen yhtenäistämisessä ja teoksen entiteetin hahmottamisessa.
Tutkimukseni esittää, kuinka sekä luonnollinen narratologia että tekstin tilallisuuden teoria korostavat lukijan aktiivista roolia narratiivin yhtenäistämisessä ja kertomuksellistamisessa. Teorianäkökulmien soveltaminen pirstaleisen romaanin analyysiin auttaa muodostamaan merkityksellistä ja ymmärrettävää kokonaisuutta, vaikka kerronnan perinteisiä konventioita on kohdeteoksessa venytetty ja rikottu ennakkoluulottomasti.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Siitä on puhuttava, mistä ei voi puhua : Samuel Beckettin The Unnamablen subjektikäsitys ja suhde romaanin lajiin
Ahva, Lasse (2020)Tämä tutkimus tarkastelee, millainen irlantilaisen kirjailijan Samuel Beckettin (1906–1989) teoksen The Unnamable (1958) subjektikäsitys on. Tähän kysymykseen saadun vastauksen perusteella vastataan toiseen tutkimuskysym ... -
Trauman representaatio Hanna-Riikka Kuisman romaanissa Viides vuodenaika
Hallamäki, Sara (2023)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani trauman representaatiota Hanna-Riikka Kuisman romaanissa Viides vuodenaika (2016). Olen rajannut tutkimuskysymykseni tarkastelemaan, miten traumaa representoidaan kerronnallisin keinoin ... -
Epäkerrottu ja vastakerronta Ben Lernerin romaanissa 10:04
Nisu, Jarmo (2017)Tutkielman tavoitteena on analysoida henkilökertojan sisäisen maailman esittämistä yhdysvaltalaisen Ben Lernerin romaanissa 10:04 (2014) Gerald Princen epäkerrotun (engl. disnarrated) ja Brian Richardsonin vastakerronnan ... -
Novelliopetuksen teoriaa ja jaksosuunnitelmamalli
Arola, Emmi (2014)Tässä kirjallisuuden sivulaudaturtutkielmassa tarkastellaan novellin rakenteellisia aineksia sekä esitetään malli novellianalyysin opettamisesta lukiossa. Tutkielma on jaettu kahteen osaan: ensimmäiset kaksi lukua keskittyvät ... -
Dissosiatiivisen identiteettihäiriön kerronnan keinoja Tiina Laitila Kälvemarkin Romaanissa H2O
Salminen, Varpu (2023)Tutkielma käsittelee dissosiatiivisen identiteettihäiriön kerrontaan käytettyjä keinoja Tiina Laitila Kälvemarkin romaanissa H2O. Analyysini perustuu tarkkaan lähilukuun. Ensimmäisenä otan tarkasteluun millaisia sivupersoonia ...