Show simple item record

dc.contributor.authorSanna, Heinoja,
dc.date.accessioned2022-01-31T12:42:02Z
dc.date.available2022-01-31T12:42:02Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79582
dc.description.abstractSadut ovat lapsen tunne-elämän kannalta tärkeä mielikuvituksen kehittäjä ja samaistumisen kohteiden tarjoaja. Hans Christian Andersen on yksi tunnetuimpia sadunkertojia, joka on vaikuttanut sadunkerronnan ja lastenkirjallisuuden kehitykseen merkittävästi. Tässä tutkimuksessa selvitän, millaisia menetyksiä H. C. Andersenin sadut sisältävät ja millaisia tunne-elämään liittyviä menetyksistä selviytymisen keinoja ne lapselle tarjoavat. Tutkimus on toteutettu laadullisena sisällönanalyysina, jossa aineistona on käytetty Andersenin suuren satukirjan (1990) satuja, joista on tutkimuksessa on mukana 62 satua. Saduista on valittu viisi esimerkkisatua, joista on poimittu lukijalle tekstiesimerkkejä. Saduista on muodostettu pää- ja alaluokkia ja lopuksi muodostettu synteesi. H. C. Andersenin saduista löytyi ihmissuhteisiin, omaan itseen sekä omaisuuteen ja sosiaaliseen asemaan liittyviä menetyksiä. Erityisesti ihmissuhteiden menetyksissä esiintynyt kuolema on lapselle vaikeasti käsitettävä. Saduista löytyy toimintaan ja ajattelun muutokseen liittyviä selviytymisen keinoja. Selviytymisen keinot liittyvät menneiden tapahtumien hyväksymiseen, toimijuuteen nykyhetkessä sekä oman itsen uudelleenmäärittelyyn ja toivon säilyttämiseen tulevaisuudessa. H. C. Andersenin sadut tarjoavat lapselle laajan kirjon elämässä tapahtuvia menetyksiä ja paljon tärkeitä selviytymisen keinoja, joista kuvastuvat mahdollisuus vaikuttaa omaan elämään, toivo ja rohkeus unohtamatta jännitystä ja huumoria.fi
dc.format.extent61
dc.language.isofi
dc.subject.otherH. C. Andersen
dc.titleSadut lapsen menetysten tulkkeina ja selviytymisen keinojen tarjoajina
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202201311347
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysosadut
dc.subject.ysoselviytyminen
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysosuru


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record