Rimaa hipoen selviää tilanteesta : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä kielitaidon arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta
The number of immigrants in Finland has more than doubled in the last 15 years. For that reason, more Finnish learners need to demonstrate their language skills in Finnish for citizenship, work, or study purposes. The Finnish intermediate level test of the National Certificate of Language Proficiency (NCLP) is the commonly used way to prove language skills by learners. In the rating process of test systems raters play a key role because they make decisions about learners’ skills. Statistical analyses provide information on raters’ severity, leniency, and consistency, but they do not provide any information on how and on what grounds raters make their decisions about learners’ proficiency.
This study aims at investigating the Finnish raters’ beliefs about language assessment and spoken language skills and at exploring how these beliefs im-pact their rating behavior. This study adopts a contextual approach to beliefs, informed in particular by sociocultural research. The research is a quantitative research consisting of four sub-studies, each focusing on different aspect of raters’ language and assessment beliefs. Sub-studies are based on a thematic interview, written comments on learners’ oral test performances and short questionnaire with open-ended questions. Data is analyzed by using content and discourse analysis.
The findings show that despite the same rater training and rating criteria, in their final decisions, the raters are putting more weight one or two assess-ment criteria, such as grammatical accuracy, pronunciation, fluency and comprehensibility. The emphasis on certain linguistic features is related to the learners’ language proficiency and on how raters value these linguistic features. Satisfactory language proficiency was defined through comprehensibility and it was linked especially to language requirements for Finnish citizenship. Good language skills, in turn, required interaction with native language speakers. The findings suggest that raters have different interpretations of candidates’ performances and that L1 recognition affects their rating. Beliefs about spoken language vary according to learners and are mostly influenced by raters’ previous experiences of different learners. Beliefs about language assessment and each rater’s rating behavior are influenced by rating experience, rating training and community of practice that are relevant to the rater identity.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9005-3ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Ahola, S. (2016). Puhetta arvioinnista : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä arvioinnista. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 89-109). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. Kokoteksti
- Artikkeli II: Ahola, S., & Tossavainen, H. (2016). Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 27-53. DOI: 10.5128/LV26.01
- Artikkeli III: Ahola, S. (2020). Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta. Virittäjä, 124(2), 217-242. DOI: 10.23982/vir.79831
- Artikkeli IV: Ahola, S. (2020). Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Puhe ja kieli, 40(4), 203-224. DOI: 10.23997/pk.103307
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [862]
- Väitöskirjat [3589]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ... -
Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta
Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ... -
Puhetta arvioinnista : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä arvioinnista
Ahola, Sari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)This paper focuses on raters’ beliefs and views of assessment and the factors influencing their judgments and performance as raters in the National Certificates of Language Proficiency (NCLP) Finnish language test. Data ... -
Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Eesti Rakenduslingvistika Uhing, 2016)Tarkastelemme tässä artikkelissa Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten testiin osallistujien arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta. Tutkimus perustuu arvioijilta saatuihin ...