Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista
Abstract
Tarkastelemme tässä artikkelissa Yleisten kielitutkintojen
suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten testiin
osallistujien arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta. Tutkimus
perustuu arvioijilta saatuihin kirjallisiin vastauksiin, jotka on
analysoitu käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka
mukaisesti arvioijien vastaukset kategorisoitiin arviointia helpottaviin
ja vaikeuttaviin näkemyksiin. Arviointia helpottavana
asiana arvioijat pitivät vironkielisten hyviä testiteknisiä taitoja ja
kykyä ymmärtää tehtävänannot sekä selkeää ääntämystä ja sujuvaa
puheen ja kirjoittamisen tuottamista. Vironkieliset osasivat
arvioijien mielestä valita tutkintotasonsa oikein, mikä helpottaa
suoritusten sijoittamista arviointiasteikolle. Vaikeuksia arvioinnissa
aiheutti erityisesti kielten samankaltaisuus. Arvioijien oli
välillä vaikea määrittää kielten väliset rajat, mistä syystä arvioijat
nostivat vastauksissa esiin, onko tärkein arviointikriteeri ymmärrettävyys
vai onko arvioinnissa keskityttävä tunnistettaviin vironkielisiin
‘virheisiin’.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Eesti Rakenduslingvistika Uhing
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612084994Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1736-9290
DOI
https://doi.org/10.5128/LV26.01
Language
Finnish
Published in
Lähivõrdlusi. Lähivertailuja
Citation
- Ahola, S., & Tossavainen, H. (2016). Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 27-53. https://doi.org/10.5128/LV26.01
Copyright© Ahola & Tossavainen, 2016. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License.