Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista

Abstract
Tarkastelemme tässä artikkelissa Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten testiin osallistujien arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta. Tutkimus perustuu arvioijilta saatuihin kirjallisiin vastauksiin, jotka on analysoitu käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka mukaisesti arvioijien vastaukset kategorisoitiin arviointia helpottaviin ja vaikeuttaviin näkemyksiin. Arviointia helpottavana asiana arvioijat pitivät vironkielisten hyviä testiteknisiä taitoja ja kykyä ymmärtää tehtävänannot sekä selkeää ääntämystä ja sujuvaa puheen ja kirjoittamisen tuottamista. Vironkieliset osasivat arvioijien mielestä valita tutkintotasonsa oikein, mikä helpottaa suoritusten sijoittamista arviointiasteikolle. Vaikeuksia arvioinnissa aiheutti erityisesti kielten samankaltaisuus. Arvioijien oli välillä vaikea määrittää kielten väliset rajat, mistä syystä arvioijat nostivat vastauksissa esiin, onko tärkein arviointikriteeri ymmärrettävyys vai onko arvioinnissa keskityttävä tunnistettaviin vironkielisiin ‘virheisiin’.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2016
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Eesti Rakenduslingvistika Uhing
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612084994Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
1736-9290
DOI
https://doi.org/10.5128/LV26.01
Language
Finnish
Published in
Lähivõrdlusi. Lähivertailuja
Citation
  • Ahola, S., & Tossavainen, H. (2016). Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 27-53. https://doi.org/10.5128/LV26.01
License
CC BY 3.0Open Access
Copyright© Ahola & Tossavainen, 2016. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License.

Share