Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista
Ahola, S., & Tossavainen, H. (2016). Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 27-53. https://doi.org/10.5128/LV26.01
Published in
Lähivõrdlusi. LähivertailujaDate
2016Discipline
Soveltava kielitiedeCopyright
© Ahola & Tossavainen, 2016. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License.
Tarkastelemme tässä artikkelissa Yleisten kielitutkintojen
suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten testiin
osallistujien arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta. Tutkimus
perustuu arvioijilta saatuihin kirjallisiin vastauksiin, jotka on
analysoitu käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka
mukaisesti arvioijien vastaukset kategorisoitiin arviointia helpottaviin
ja vaikeuttaviin näkemyksiin. Arviointia helpottavana
asiana arvioijat pitivät vironkielisten hyviä testiteknisiä taitoja ja
kykyä ymmärtää tehtävänannot sekä selkeää ääntämystä ja sujuvaa
puheen ja kirjoittamisen tuottamista. Vironkieliset osasivat
arvioijien mielestä valita tutkintotasonsa oikein, mikä helpottaa
suoritusten sijoittamista arviointiasteikolle. Vaikeuksia arvioinnissa
aiheutti erityisesti kielten samankaltaisuus. Arvioijien oli
välillä vaikea määrittää kielten väliset rajat, mistä syystä arvioijat
nostivat vastauksissa esiin, onko tärkein arviointikriteeri ymmärrettävyys
vai onko arvioinnissa keskityttävä tunnistettaviin vironkielisiin
‘virheisiin’.
...
Publisher
Eesti Rakenduslingvistika UhingISSN Search the Publication Forum
1736-9290Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26366737
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Ahola & Tossavainen, 2016. This is an open access article distributed under the Creative Commons Attribution License.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Puhetta arvioinnista : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä arvioinnista
Ahola, Sari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)This paper focuses on raters’ beliefs and views of assessment and the factors influencing their judgments and performance as raters in the National Certificates of Language Proficiency (NCLP) Finnish language test. Data ... -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ... -
"Vierasta korostusta on niin vähän, että arvaan viro" : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä suomenruotsalaisten puhumasta suomesta
Ohranen, Sari; Ahola, Sari (Estonian Association for Applied Linguistics, 2022)Artikkelissa tarkastelemme Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien (N = 44) käsityksiä suomenruotsalaisten puhujien (N = 9) oletetusta ensikielestä. Tutkimuksemme aineisto perustuu Suomen Akatemian rahoittamaan ... -
Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta
Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ...