University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Väitöskirjat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Väitöskirjat > View Item

Rimaa hipoen selviää tilanteesta : yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä kielitaidon arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Published in
JYU dissertations
Authors
Ahola, Sari
Date
2022

 
The number of immigrants in Finland has more than doubled in the last 15 years. For that reason, more Finnish learners need to demonstrate their language skills in Finnish for citizenship, work, or study purposes. The Finnish intermediate level test of the National Certificate of Language Proficiency (NCLP) is the commonly used way to prove language skills by learners. In the rating process of test systems raters play a key role because they make decisions about learners’ skills. Statistical analyses provide information on raters’ severity, leniency, and consistency, but they do not provide any information on how and on what grounds raters make their decisions about learners’ proficiency. This study aims at investigating the Finnish raters’ beliefs about language assessment and spoken language skills and at exploring how these beliefs im-pact their rating behavior. This study adopts a contextual approach to beliefs, informed in particular by sociocultural research. The research is a quantitative research consisting of four sub-studies, each focusing on different aspect of raters’ language and assessment beliefs. Sub-studies are based on a thematic interview, written comments on learners’ oral test performances and short questionnaire with open-ended questions. Data is analyzed by using content and discourse analysis. The findings show that despite the same rater training and rating criteria, in their final decisions, the raters are putting more weight one or two assess-ment criteria, such as grammatical accuracy, pronunciation, fluency and comprehensibility. The emphasis on certain linguistic features is related to the learners’ language proficiency and on how raters value these linguistic features. Satisfactory language proficiency was defined through comprehensibility and it was linked especially to language requirements for Finnish citizenship. Good language skills, in turn, required interaction with native language speakers. The findings suggest that raters have different interpretations of candidates’ performances and that L1 recognition affects their rating. Beliefs about spoken language vary according to learners and are mostly influenced by raters’ previous experiences of different learners. Beliefs about language assessment and each rater’s rating behavior are influenced by rating experience, rating training and community of practice that are relevant to the rater identity. ...
 
Suomessa tarpeet osoittaa suomen kielen taito sekä kansalaisuuden että työ- ja opiskelupaikan saamiseksi ovat lisääntyneet maahanmuuton kasvaessa. Yleiset kielitutkinnot (YKI) on kansallinen kielitaidon arviointijärjestelmä, jonka tutkintotodistuksella voi osoittaa virallisesti kielitaitonsa. Tässä neljästä artikkelista koostuvassa väitöstutkimuksessa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä kielitaidon arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta. Kielitaitoa mitattaessa arvioijat ovat yksi arviointiprosessin keskeisimmistä ryhmistä, koska he tekevät päätöksen tutkintoon osallistuvan kielitaidon tasosta. Vaikka arviointikäyttäytymistä – ankaruutta ja lempeyttä sekä johdonmukaisuutta – seurataan tutkintojärjestelmässä tilastollisten analyysien avulla, arviointiprosessin taustalla vaikuttavat myös tekijät, joita ei voida tilastollisesti mitata. Näillä tekijöillä on kuitenkin merkitystä arviointikäyttäytymiselle. Tutkimuksessa kuvataan sitä, millaisia käsityksiä suomen kielen arvioijilla on kielitaidon arvioinnista ja itsestään arvioijina ja kuinka tutkintojärjestelmän sisäiset ja ulkopuoliset tekijät ohjaavat heidän arviointiansa. Lisäksi analysoidaan sitä, millaisia käsityksiä arvioijilla on suullisesta kielitaidosta, eli mitä kielen piirteitä arvioijat arvostavat suullisessa kielitaidossa, millainen kielitaito on heistä riittävä ja hyvä ja mitkä tekijät vaikuttavat arvioijien käsityksiin suullisesta kielitaidosta. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on sosiokulttuurinen lähestymistapa käsityksiin. Tutkimusaineisto koostuu haastatteluista, kyselytutkimuksesta ja internetpohjaisesta arviointialustalla kootusta arviointiaineistosta. Aineisto on analysoitu kolmessa artikkelissa sisällönanalyysin ja yhdessä diskurssianalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittavat, että käsityksiin arvioinnista ja omasta arviointilinjasta vaikuttavat arviointikokemus ja -koulutus sekä muut arvioijat, jotka ovat merkityksellisiä arvioijaidentiteetin syntymiselle. Yhtäläisestä arviointikoulutuksesta ja tutuista arviointikriteereistä huolimatta arvioijat painottavat arvioinnissaan tiettyjä kielen piirteitä, kuten rakenteiden tarkkuutta, ääntämistä ja fonologista hallintaa sekä sujuvuutta ja ymmärrettävyyttä. Myös käsitykset riittävästä ja hyvästä suullisesta kielitaidosta vaihtelevat. Riittävässä kielitaidossa keskeistä on ymmärrettävyys, kun taas hyvässä kielitaidossa arvostetaan sujuvuutta ja kohdekielenomaista kielenkäyttöä. Arvioijien käsitykset sekä kielitaidon arvioinnista että suullisesta kielitaidos-ta ovat vaihtelevia ja tilanteisia, ja niihin vaikuttavat muun muassa oppijoiden ensikieli, kokemukset erilaisista oppijoista ja ympäröivä kulttuuri ja yhteiskunta. ...
 
ISBN
978-951-39-9005-3
Contains publications
  • Artikkeli I: Ahola, S. (2016). Puhetta arvioinnista : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä arvioinnista. In A. Huhta, & R. Hildén (Eds.), Kielitaidon arviointitutkimus 2000-luvun Suomessa (pp. 89-109). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys. AFinLA-e : soveltavan kielitieteen tutkimuksia, 9. Kokoteksti
  • Artikkeli II: Ahola, S., & Tossavainen, H. (2016). Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista. Lähivõrdlusi. Lähivertailuja, 26, 27-53. DOI: 10.5128/LV26.01
  • Artikkeli III: Ahola, S. (2020). Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta. Virittäjä, 124(2), 217-242. DOI: 10.23982/vir.79831
  • Artikkeli IV: Ahola, S. (2020). Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Puhe ja kieli, 40(4), 203-224. DOI: 10.23997/pk.103307
URI

http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9005-3

Metadata
Show full item record
Collections
  • Väitöskirjat [3178]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta 

    Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)
    Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ...
  • Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta 

    Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)
    Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ...
  • Puhetta arvioinnista : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä arvioinnista 

    Ahola, Sari (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2016)
    This paper focuses on raters’ beliefs and views of assessment and the factors influencing their judgments and performance as raters in the National Certificates of Language Proficiency (NCLP) Finnish language test. Data ...
  • Helppoa vai vaikeaa arvioida? : Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten arvioinnista 

    Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Eesti Rakenduslingvistika Uhing, 2016)
    Tarkastelemme tässä artikkelissa Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä vironkielisten testiin osallistujien arvioinnin helppoudesta ja vaikeudesta. Tutkimus perustuu arvioijilta saatuihin ...
  • Oppilaiden käsityksiä englannin suullisesta kielitaidosta, sen oppimisesta ja arvioinnista 

    Ilola, Maarit (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    This study investigated Finnish pupils’ beliefs about English oral proficiency, its learning and assessment in order to give voice to the pupils themselves as well as to better understand their views on English oral ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre