Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorStrömberg-Jakka, Minna
dc.contributor.authorVihersaari, Taru
dc.date.accessioned2022-01-21T06:27:34Z
dc.date.available2022-01-21T06:27:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79449
dc.description.abstractOppivelvollisuusikä on Suomessa korotettu 18 ikävuoteen ja laki on tullut voimaan vuonna 2021, joten on ajankohtaista tarkastella peruskoulun toimintaa ja sen sisältämän psykososiaalista tukea. Myös aikaisemmat työtehtäväni peruskoulussa ovat myös innoittaneet opinnäytetyön aiheen tarkasteluun. Tutkimustehtäväni on tarkastella peruskoulussa toteutettavaa psykososiaalista tukea, sen kokonaisuutta ja sen toimivuutta. Tiedonhaun perusteella löysin 26 tutkimuksessani hyödynnettävää hakutulosta. Suljin pois tutkimuksestani fyysiseen hyvinvointiin keskittyvän kouluterveydenhoitajan palvelut. Jaoin lähdekirjallisuuden perusteella tutkimustulokset neljään eri luokkaan tutkimukseni teoriapohjaa mukaillen; peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus, yhteisöllisen oppilashuollon ja monialaisen työn toimivuus, kodin ja koulun yhteistyö sekä koulukuraattorin ja -psykologin saatavuus. Peruskoulun psykososiaalisen tuen kokonaisuus muodostui oppilashuollosta ja kolmiportaisen tuen mallista, joissa osatekijöinä ovat monialaisesta yhteistyö, koulun ja kodin yhteistyö, oppilashuollon palvelut ja opettajien tarjoama tuki. Tutkimustulosten mukaan opettajien sosioemotionaalisia taitoja tuli kehittää. Kodin ja koulun yhteistyötä tuli tiivistää. Peruskoulun oppilashuollon palveluhenkilöstön resurssit olivat vähäiset silti, vaikka niitä on lisätty aikaisemmasta. Oppilashuollon palveluhenkilöstön työaikansa kului yksilökohtaiseen vastaanottotyöhön, yhteisöllisen oppilashuoltotyön jäädessä vähemmälle. Peruskoulun oppilashuoltoon liittyvien työnkuvien epäselvyys aiheutti alueellista ja paikallista eriarvoisuutta peruskoulun oppilaiden välille. Tutkimukseni perusteella peruskoulun psykososiaalisen tuen muodostaa yhteisöllinen oppilashuolto ja yksilökohtainen oppilashuolto, mutta oppilaan psykososiaaliseen tukeen liittyviä toimia toteutetaan osittain myös kolmiportaisen tuen malliin sisältyen. Koronajan määrärahojen leikkaukset tulevat näkymään vielä tulevassa. Psykososiaalisen tuen kokonaisuus näyttäytyy vaikeasti hahmotettavana eri toimijoiden epäselvien roolitusten takia. Psykososiaalisen työn ja hyvinvoinnin asiantuntijat ovat riippuvaisia opettajien ammattitaidosta huomata haasteita oppilaiden psykososiaalisessa hyvinvoinnissa ja myös siksi psykososiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi olisi tärkeää, että opettajat saisivat lisäkoulutusta sosioemotionaalisiin taitoihin. Lisäksi peruskoulun arkeen olisi tärkeää jalkauttaa lisää psykososiaalisen tuen ammattilaisia oppilashuollon palveluiden resurssien kasvattamisen lisäksi.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermonialainen yhteistyö
dc.subject.otherkodin ja koulun yhteistyö
dc.titlePeruskoulun oppilaiden psykososiaalisen tuen kokonaisuus ja sen haasteet
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202201211213
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSosiaalityöfi
dc.contributor.oppiaineSocial Worken
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi210
dc.subject.ysooppilashuolto
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysokoulukuraattorit
dc.subject.ysopsykososiaalinen tuki
dc.subject.ysososiaalityö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright