Peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää peruskoulun oppilaiden käsityksiä ja kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä. Tutkimuksessa tutkitaan, onko oppilailla minkäänlaisia käsityksiä ja kokemuksia heidän vanhempiensa ja koulun välisestä yhteistyöstä sekä yhteydenpidosta, ja jos on, niin minkälaisia.
Tutkimus on laadullinen ja lähestymistapa fenomenologis-hermeneuttinen, jossa on myös fenomenografian piirteitä. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin teemahaastattelua. Sisällön analysointi oli aineistolähtöinen, jossa käytettiin teemoittelun periaatteita. Keväällä 2016 suoritetuissa haastatteluissa haastateltavana oli kahdeksan tyttöoppilasta samalta luokalta keskisuomalaisesta tavallisesta kaupunkikoulusta. Lisäaineistoa kerättiin 2017 tammikuussa toisesta keskisuomalaisesta koulusta, jolloin haastateltavana oli viisi tyt-töoppilasta ja viisi poikaoppilasta kahdelta eri luokalta.
Oppilaat olivat varsin tyytyväisiä kodin ja koulun yhteistyöhön ja pitivät yhteistyötä tärkeänä. Osa oppilaista toivoi yhteistyötä enemmän, ja suurin osa piti yhteistyön lisäämistä hyödyllisenä. Esimerkiksi Wilma-viestejä ja tapaamisia toivottiin enemmän. Oppilaat olivat päässeet osallistumaan kodin ja koulun yhteistyöhön, ja suurin osa haastateltavista koki, että oppilaan osallisuuden lisäämisestä olisi hyötyä nimenomaan heille itselleen. Yhteistyön tulisi koskea oppilaiden mielestä kouluun liittyviä asioita, ja yksityisasioita ja vapaa-aikaa ei välttämättä yhteistyössä tarvitsisi tuoda ilmi. Oppilaat tunnistivat yhteistyöhön liittyviä asioita helpommin vanhempien osalta, kun taas koulun ja opettajan näkökulma yhteistyöhön liittyvistä asioista oli vaikeampi tunnistaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajaopiskelijoiden käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä
Karppinen, Artturi (2019)Tutkimuksessa selvitettiin opettajaksi opiskelevien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä. Erityisesti tavoitteena oli saada selville opiskelijoiden käsityksiä yhteistyön merkityksestä, toimintamuodoista, haasteista sekä ... -
Eronneiden isien kokemuksia kodin ja koulun yhteistyöstä
Honkanen, Juha (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa perehdyttiin etävanhempina toimivien isien kokemuksiin kodin ja koulun yhteistyöstä. Lisäksi tarkasteltiin millaiseksi he kokevat osallisuuden lastensa koulunkäynnissä ja miten etävanhemmuus ... -
"Ei oo tarvinnu yöunia menettää" : nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä
Hämäläinen, Tiia; Kankaanpää, Emmi (2014)Tutkimuksessa selvitettiin nuorten ja kokeneiden opettajien kokemuksia kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Kodin ja koulun yhteistyötä on selvitetty asenteiden ja käytäntöjen näkökulmasta, mutta tutkimuksesta on puuttunut ... -
Monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa
Mykkänen, Jutta (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monimuotoisten perheiden vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun kanssa sekä millaisia kehitystarpeita yhteistyössä nähdään. Tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.