”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, Tzoufi, Ntzani, Varvarousis, Beris, & Ploumis, 2017), mutta tutkimusta lasten näkökulmasta on vielä niukasti. Lasten oman äänen kuuluviin saaminen tässä tutkimuksessa oli siten tutkimuksellisesti ajankohtainen ja lapsen oikeuksiin perustuva ratkaisu. Tutkimuksen mielenkiinnonkohteena olivat hevosavusteisen toiminnan lisäksi lapsen antamat merkitykset vuorovaikutuksesta hevosen kanssa. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla neljää, 6–14- vuotiasta lasta ja tutkimusaineistoa analysoitiin aineistolähtöisen analyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että hevosavusteinen toiminta ilmeni lapselle mieluisena toimintamuotona, jossa hevosen osuus terapian tai toiminnan osana näyttäytyi merkityksiä luovana. Lapsen kokemukset hevosavusteisesta toiminnasta olivat toiminnallisuus, motivaatio, kiintymys hevoseen sekä ympäristöä ja yhteisöä korostava merkitys. Vuorovaikutus hevosen kanssa koettiin sanallisen viestinnän ja hevosen tulkitsemisen kautta. henkilökohtainen suhde hevoseen oli merkityksellinen ulottuvuus lapsen näkökulmasta katsottuna.
Lapsuusvuodet ovat kriittisiä kasvun ja kehityksen kannalta, joten lapselle sopivan tukitoiminnan löytyminen olisi ensiarvoisen tärkeää. Vaihtoehtoisia tukimuotoja olisi tärkeä tutkia vielä syvällisemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hevonen yhdistää, talliyhteisö kasvattaa : yhteisöllisyyden merkitys sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Tiitinen, Eveliina (2011)Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä ... -
Hevosavusteisen kuntoutuksen merkityksellisyys kuntoutujille : fenomenografinen tutkimus ammattilaisten käsityksistä
Honkanen, Sari (2019)Hevosavusteinen kuntoutus on kuntoutuksen muoto, johon liittyy toimintaa hevosen kanssa ihmisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen toimintakyvyn edistämiseksi. Suomessa tärkeimpiä hevosavusteisen kuntoutuksen muotoja ovat ... -
Arviointi- ja kuntoutusyksiköiden asiakkaiden kokemuksia kotiutumistilanteesta
Rosenström, Mia (2013)Sairaalahoidosta voi olla ikääntyneelle henkilölle monenlaisia seurauksia. Näitä ovat esimerkiksi sosiaalisen tuen ja kognition heikkeneminen. Akuutin sairauden vuoksi sairaalahoidossa olleet vanhuspotilaat hyötyvät ... -
Hevosavusteisen kuntoutuksen merkitys kuntoutuspalveluja tarjoaville ammattilaisille : temaattinen analyysi ammattilaisten näkemyksistä
Häivölä, Sari (2022)Hevosavusteisessa kuntoutuksessa ammattilainen toimii hevosen kanssa yhteistyössä asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Suomessa toiminnan tärkeimmät muodot ovat sosiaalipedagoginen hevostoiminta (SPHT) ... -
"Nykyään sitä on oppinut arvostaa" : nuorten, joilla on CP- vamma, kokemuksia pitkäaikaisesta fysioterapiasta
Vänskä, Nea (2012)Pro gradu- tutkimukseni tarkoituksena on ymmärtää ja kuvata nuorten, joilla on CP- vamma, kokemuksia pitkäaikaisesta fysioterapiasta fenomenologis- hermeneuttisen tutkimusasetelman kautta. Tutkimus liittyy laajempaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.