Hevonen yhdistää, talliyhteisö kasvattaa : yhteisöllisyyden merkitys sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Tekijät
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksen tavoite on tutkia yhteisöllisyyden merkitystä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa.
Tutkimuksen konteksti on hevostalliyhteisö. Tutkimuksessa hahmotetaan
sosiaalipedagogisen hevostoiminnan opillista kehystä eri lähestymistapojen kautta, mutta
erityisesti sosiaalipedagogiikan viitekehyksessä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys
muodostuu yhteisön ja yhteisöllisyyden käsitteistä, sosiaalityön yhteisöorientaatiosta sekä
yhteisökasvatuksen kehyksestä, jossa yhteisöllisyyttä tarkastellaan yhteisökasvatuksen
ekologisen mallin kautta.
Tutkimuksen tutkimuskysymys on: Mikä merkitys yhteisöllisyydellä on sosiaalipedagogisessa
hevostoiminnassa? Tutkimusaineiston muodostaa kahdeksan sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan ohjaajan teemahaastattelua. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys tiivistyi neljään yhteisöllisyyden merkitykseen,
jotka muodostavat tutkimustulokset. Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys
on osallistavaa, tukevaa, yksilöllisyyden huomioivaa ja kasvattavaa yhteisöllisyyttä.
Tätä yhteisöllisyyttä kuvataan käsitteellä jaettu yhteisöllisyys. Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan jaettu yhteisöllisyys ilmenee yhdessä tuotettuna, koettuna ja elettynä yhteisöllisyytenä
talliyhteisössä.
Tutkimuksen tuloksia peilataan suhteessa yhteisökasvatuksen ekologiseen malliin. Sosiaalipedagogisen
hevostoiminnan yhteisöllisyydessä kasvattajayhteisöllä on suuri merkitys.
Sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteisöllisyys tukee kasvatuksen kautta ihmistä toimimaan
myös kasvattajayhteisön ulkopuolella, yhteiskunnallisella ja kulttuurisella tasolla.
Tutkimuksen johtopäätöksissä nostetaan esiin myös yhteisöllisten työmenetelmien mahdollisuuksia
sosiaalityön kentällä.
...
Muu nimeke
Yhteisöllisyyden merkitys sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
Ekonen, Emma (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, ... -
Hevosavusteisen kuntoutuksen merkitys kuntoutuspalveluja tarjoaville ammattilaisille : temaattinen analyysi ammattilaisten näkemyksistä
Häivölä, Sari (2022)Hevosavusteisessa kuntoutuksessa ammattilainen toimii hevosen kanssa yhteistyössä asiakkaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Suomessa toiminnan tärkeimmät muodot ovat sosiaalipedagoginen hevostoiminta (SPHT) ... -
Vuorovaikutuksen merkitys kuntoutujalle hevosavusteisessa kuntoutuksessa : fenomenologinen tutkimus
Mattila, Minna (2019)Hevosavusteisessa kuntoutuksessa vuorovaikutus on merkittävä osa toimintaa. Kuntoutumisprosessissa vuorovaikutuksella voidaan tukea kuntoutujaa tunnistamaan toimintakykynsä edellytyksiä, soveltamaan niitä omaan arkeensa ... -
Yhteisökasvatuksesta 2010-luvun luokanopettajan silmin
Mannisenmäki, Niina (2012)Nykypäivän teollistunut ja kaupungistunut yhteiskunta muuttuu jatkuvasti. Yksilöiden sosiaaliset suhteet ovat muuttuneet. Enää ei ole kokonaisia suku- tai kyläyhteisöjä yksilöiden tukena, vaan yksilöllistä suoriutumista ... -
Persoona ja yhteisö : personalistinen sosiaalipedagogiikka
Kurki, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.