Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana
Torvelainen, P., Tarnanen, M., Aalto, E., Hankala, M., & Kainulainen, J. (2021). Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana. In E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti, & J. Hanska (Eds.), Opetuksen ja oppimisen ytimessä (pp. 119-141). Tampereen yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 19. http://hdl.handle.net/10138/333969
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaDate
2021Discipline
Suomen kieli ja kirjallisuusKasvatustiedeTeknologiakasvatusVuorovaikutusFinnish Language and LiteratureEducationTechnology EducationInteractionCopyright
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2021
Tässä artikkelissa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden (n=54) kuvauksia tekstien tuottamisesta heidän ensimmäisen yliopistovuotensa aikana. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden vastaukset lomakekyselyyn heidän ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotenaan. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla. Opiskelijat kielensivät tuottaneensa ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana 102 erilaista tekstiä. Heidän tieteellisten tekstien tuottamisen kuvauksistaan hahmotettiin kirjoittajaminään ja tekstin tuottamisen osataitoihin (tekstilaji-, prosessi-, tekniset ja ajattelun taidot) liittyvät näkökulmat. Molempina vuosina korostuivat tekstilaji-, prosessi- ja tekniset taidot ajattelun taitojen kuvauksen jäädessä vähäisemmäksi. Vuoden aikana opiskelijoiden kuvauksissa kirjoittamiseen liittyvät affektiivisuuden ilmaukset vähenivät ja teknisiin taitoihin liittyvät maininnat lisääntyivät. Viestintäkäytänteiden ohjauksessa olisi tuettava sitä, että tiedeyhteisön käytänteet hahmottuvat opiskelijoille kokonaisvaltaisesti.
...
This article reports on a study of how pre-service primary education teachers perceive their academic writing during their first academic year. The data consist of material from a qualitative survey (n=54) responded to by the participants at the beginning of their first and second academic year. The data were analysed using qualitative and quantifying content analysis. The findings show that pre-service teachers recognized 102 texts which they had produced during the academic year. Two approaches were identified in the pre-service teachers’ responses: writer identity and sub-skills related to writing (orientation to genres, writing process, technical skills and knowledge construction). Genres, writing process and technical skills occurred more frequently in student responses than
knowledge construction. During the first academic year the affective expressions related to writing decreased and the description of technical skills increased. Based on our findings, the multifold nature of academic writing should be made more explicit for the student during their studies.
...
Publisher
Tampereen yliopistoParent publication ISBN
978-952-5993-32-5Is part of publication
Opetuksen ja oppimisen ytimessäISSN Search the Publication Forum
1799-9596Keywords
Original source
http://hdl.handle.net/10138/333969Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/103511296
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Miten luokanopettajaopiskelijat arvioivat itseään tekstien tuottajina?
Torvelainen, Päivi; Tarnanen, Mirja; Hankala, Mari; Kainulainen, Johanna (Helsingin yliopisto, 2019)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten luokanopettajaopiskelijat (N = 76) arvioivat omaa tekstien tuottamistaan ja sen oppimista. Tutkimusaineistona olivat lomakekyselyn avoimet vastaukset. Aineisto analysoitiin ... -
Co-construction of knowledge and socioemotional interaction in pre-service teachers’ video-based online collaborative learning
Lehtinen, Auli; Kostiainen, Emma; Näykki, Piia (Elsevier, 2023)Building on social constructivist theory, this case study analyzed how pre-service secondary teachers co-constructed knowledge and expressed socioemotional interaction in online breakout rooms during a collaborative task. ... -
Rethinking Academic Literacies: Designing multifaceted academic literacy experiences for pre-service teachers
Kiili, Carita; Mäkinen, Marita; Coiro, Julie (International Reading Association, 2013)This manuscript introduces a multidimensional framework for academic literacies to help instructors become more aware of different aspects of literacies and how they might be used to plan and orchestrate meaningful, ... -
Learning strategies, self-efficacy beliefs and academic achievement of first-year preservice teachers : a person-centred approach
Vilppu, Henna; Laakkonen, Eero; Laine, Anu; Lähteenmäki, Marko; Metsäpelto, Riitta-Leena; Mikkilä-Erdmann, Mirjamaija; Warinowski, Anu (Springer, 2023)As teacher profession can be seen as a learning profession, it is crucial that teacher education equips future teachers with high-level skills to update and increase their proficiency and expertise throughout their career. ... -
Negotiating language across disciplines in pre-service teacher collaboration
Aalto, Eija; Tarnanen, Mirja (de Gruyter, 2017)In multilingual learning settings, in order to provide optimal learning conditions for all learners and support both disciplinary and language knowledge development, subject teachers need knowledge on and understanding ...