Viestinnän strateginen rooli organisaatiossa : näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Viestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat edelleen paikoittain varjoon organisaation strategisista toimijoista puhuttaessa ja tämä saattaa johtaa esimerkiksi heikompaan budjetointiin sekä vähäisiin vaikuttamismahdollisuuksiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä strategisen viestinnän käsitteestä ja tuoda tuoreita näkökulmia viestintäammattilaisten asemaan organisaatiossa. Tutkimuskysymyksissä pohdittiin viestintäammattilaisen strategista roolia, strategisen viestinnän määritelmää sekä viestintäammattilaisen asemaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena teemahaastatteluna ja analysoitiin teemoittelemalla sekä diskurssianalyysia myötäillen. Tutkimusaineisto koostui kuudesta esimiesasemassa olevista tai olleista viestintäammattilaisista. Haastateltavista kaksi edustivat yksityistä sektoria, kaksi julkista sektoria ja kaksi kolmatta sektoria.
Tulosten perusteella viestijän strategisen roolin painopisteitä pitäisi tarkastella enemmän tavoitteiden kuin tehtävien kautta. Strateginen viestintä nähdään koko organisaation tasolla tapahtuvana viestintänä, joka luo ja edistää organisaation strategiaa. Johtoryhmäpaikka ei ole takeena viestinnän strategisuudelle, mutta se toimii merkittävänä etuna tehokkaalle työskentelylle. Johtoryhmäpaikan merkitystä kuvattiin kahdella diskurssilla, jota olivat 1) osallistuja ja 2) kuuntelija. Viestintäammattilaisen asemaa kuvattiin kolmella diskurssilla, jotka olivat 1) ansaittu arvostus 2) aliarvostus sekä 3) ansaittu epäarvostus.
...
Alternative title
Näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29143]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viestintäjohtajien näkemyksiä viestinnän merkityksestä suomalaisten virastojen strategiaprosessissa
Tiihonen, Anna (2014)Viestinnän strategista roolia organisaatioiden toiminnassa on tutkittu laajalti. Suomalaisten julkisorganisaatioiden osalta aihe ei ole kuitenkaan saanut paljoa huomiota. Tässä pro gradu-tutkimuksessa tarkastellaan Suomen ... -
Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4-5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Makkonen, Salla-Mari (2018)Makkonen, S-M. 2018. Vanhempien näkemyksiä ja kokemuksia 4–5-vuotiaiden lastensa fyysisestä aktiivisuudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan ... -
Teknisen velan viestinnän menetelmät organisaatiossa
Kenias, Henri (2022)Hyvien ohjelmistokehityksen käytänteiden yhtenä tarkoituksena voidaan pitää pyrkimystä minimoida ohjelmiston jatkotyöstämiseen käytetty vaiva. Vaikka hyvien käytänteiden noudattaminen tuottaakin monia hyötyjä ohjelmiston ... -
Sisäisen viestinnän rooli ketterän strategian toimeenpanossa
Antikainen, Elli (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selventää yhteyttä sisäisen viestinnän ja strategian välillä. Tutkimuksella selvitettiin, millainen on henkilöstön kokemus sisäisestä viestinnästä, millaiset tekijät siihen vaikuttavat ja ... -
Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
Sagulin, Petri (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena ...