Viestintäjohtajien näkemyksiä viestinnän merkityksestä suomalaisten virastojen strategiaprosessissa
Viestinnän strategista roolia organisaatioiden toiminnassa on tutkittu laajalti. Suomalaisten julkisorganisaatioiden osalta aihe ei ole kuitenkaan saanut paljoa huomiota. Tässä pro gradu-tutkimuksessa tarkastellaan Suomen valtion virastojen viestintäjohtajien näkemyksiä viestinnän merkityksestä ja roolista virastojen strategiaprosesseissa. Tässä tutkimuksessa viestinnällä viitataan viestintäammattilaisen tekemään asiantuntijatyöhön, ei viestintään ilmiönä.
Tutkimus on laadullinen ja sen aineistonkeruumenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimukseen on haastateltu seitsemää (7) suomalaisen viraston viestintäjohtajaa tai -päällikköä. Aineisto on analysoitu teemoittelun avulla.
Viestintäjohtajien mukaan viestintä otetaan hyvin mukaan virastojen strategiaprosesseihin. Prosessin aikana viestintä on tukemassa etenkin strategian suunnittelu- ja jalkauttamisvaiheita, sen roolin koko organisaation strategian seurannassa jäädessä vähäiseksi. Viestintäsisältöjä virastojen strategioissa ei mainita olevan; viestinnän kerrotaan olevan pikemminkin strategiaprosessin työväline.
Kaikki viestintäjohtajat kokevat olevansa strategisia toimijoita ja heidän asemansa vaikuttaa autonomiselta. Yleisesti virastojen ilmapiiri näyttää hyvin viestintämyönteiseltä, ja viestinnän asemaan ja sen nauttimaan arvotukseen ollaan hyvin tyytyväisiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viestinnän strateginen rooli organisaatiossa : näkemyksiä viestinnän strategisesta luonteesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä
Koskinen, Hanna (2016)Viestinnän merkitys organisaatiossa korostuu dynaamisessa toimintaympäristössä, sillä viestintäammattilaisen ydinosaamiseen kuuluvat hyvät konfliktin hallintakyvyt sekä sidosryhmätaidot. Silti viestintäammattilaiset joutuvat ... -
Sisäisen viestinnän rooli ketterän strategian toimeenpanossa
Antikainen, Elli (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selventää yhteyttä sisäisen viestinnän ja strategian välillä. Tutkimuksella selvitettiin, millainen on henkilöstön kokemus sisäisestä viestinnästä, millaiset tekijät siihen vaikuttavat ja ... -
Viestinnän asiantuntijoiden näkemyksiä huumorista kampanjavaikuttamisessa
Sagulin, Petri (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaisia merkityksiä viestinnän asiantuntijat antavat huumorille kampanjavaikuttamisessa ja millaisia riskejä sen käyttämiseen sisältyy. Tämän tutkielman tavoitteena ... -
Ulkoistettujen strategisen viestinnän ammattilaisten jäsennyksiä strategisen viestinnän käsitteestä ja omasta ammatti-identiteetistään
Immonen, Sanni (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata ulkoistettuna palveluna asiakkailleen strategista viestintää tekevien viestijöiden jäsennyksiä strategisesta viestinnästä käsitteenä sekä heidän omasta ammatti-identiteetistään. ... -
Matkalla strategiseen ajatteluun : viestinnän merkitys Kouvolan kaupunkistrategian jalkautuksessa
Veripää, Heli (2011)Tämä tutkimus käsittelee strategiaa käytäntönä. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa teemahaastatteluin,kirjallista aineistoa analysoiden ja havainnointia käyttäen tutkitaan kaupunkiorganisaation johdon mielipiteitä strategian ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.