”Silloin se liikunnanopetus on varmaan parhaimmillaan” : liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella minkälaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa. Ensisijaisena tavoitteena oli selvittää sekä kuvailla huumorin roolia liikunnanopettajien päivittäisessä työssä sekä tilanteita, joissa huumoria ilmenee. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin fenomenologiseen ajatteluun perustuvana haastattelututkimuksena. Tutkimusaineisto koostui 5 liikunnanopettajan puolistrukturoidusta teemahaastattelusta, jotka suoritettiin huhti-toukokuussa 2016 Keski-Suomessa sekä pääkaupunkiseudulla. Haastateltavista 2 oli naisia ja 3 miehiä. Haastateltavien keskimääräinen ikä oli 39 vuotta ja heillä oli työkokemusta liikunnanopettamisesta keskimäärin 10,5 vuotta. Litteroitua tutkimusaineistoa kertyi yhteensä 52 sivua, jotka analysoitiin aineistolähtöisesti. Tutkimustulosten perusteella liikunnanopettajien kokemukset ja näkemykset huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa jakautuivat kolmeen teemaan, jotka olivat työyhteisö & kollegat, pedagogis-didaktinen huumori sekä vuorovaikutus oppilaiden kanssa. Huumorin koettiin olevan vahvasti yhteydessä oppilaitoksen yleiseen sekä yksittäisten oppituntien ilmapiiriin. Huumorin avulla pystyttiin myös vaikuttamaan oppitunnin ilmapiiriin. Huumorin käyttöön ja käytön määrään vaikuttivat paljon oppilaantuntemus sekä oppilas-opettajasuhteen luottamuksen taso. Liikunnanopettajat olivat myös tietoisia huumorin vaaroista ja esimerkiksi seksistinen, rasistinen, nöyryyttävä sekä provosoiva huumori koettiin sopimattomaksi koulukontekstiin. Tällaista huumorin käyttöä tulisi välttää opetustyössä. Tutkimus osoitti, että liikunnanopettajilla on erilaisia kokemuksia ja näkemyksiä huumorista sekä huumorin käytöstä opetuksessa. Huumori on liikunnanopettajille opetuksen työkalu ja he käyttävät sitä myös tietoisesti työssään. Hyväntahtoiselle huumorille on koulumaailmassa tilaa, mutta sen käyttö vaatii taitoa, vastuullisuutta sekä riskien tiedostamista.
...
The purpose of this study was to examine what kind of experiences and views do physical education teachers have on humor and on using humor in teaching. The primary aim was to clarify and portray the role of humor in the day-to-day work of physical education teachers and the situations in which humor arises. The nature of this study was qualitative and it was carried out as a interview study based on a phenomenological approach. The data consisted of five PE teachers semi-structured interviews and the material was gathered during April and May of 2016 in Central Finland and in the metropolitan area of Helsinki. Two of the interviewees were women and three were men. The average age of the interviewees was 39 years and they had approximately 10,5 years of experience as PE teachers. The transcribed data accumulated to a total of 52 pages and the analysis was done data driven. According to the results PE teachers’ experiences and views on humor and on using humor in teaching were divided into three themes: work community & colleagues, pedagogical-didactical humor and social interaction with students. Humor was seen to be highly connected with the school’s general and with the individual lessons’ atmosphere. With the help of humor the atmosphere of a lesson could also be influenced. The use of humor and the amount of use was highly influenced by the teachers knowledge of his/hers students and by the level of trust in the student-teacher relationship. PE teachers were also aware of the dangers of humor and for example sexist, racist, humiliating and provocative humor was seen as inadequate in the school context. The use of this sort of humor should be avoided in teaching. The study indicates that PE teachers’ have various experiences and views on humor and on using humor in teaching. Humor is a teaching tool for PE teachers and they use it also consciously in their work. There is room for good-natured humor in the school world but its use requires skill, responsibility and being aware of the risks involved.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan perusopetuksen arvioinnista ja näkemyksiä päättöarvioinnin kriteereiden uudistamisesta
Saarinen, Jukka (2020)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulussa liikuntaa opettavien liikunnanopettajien kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista siitä näkökulmasta, minkälainen arviointi tukisi heidän mielestään ... -
Liikunnanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tanssiopetuksesta yläkoulussa
Asikainen, Pauliina; Kauppila, Veera; Siljamäki, Mariana (Liikunnan ja terveystiedon opettajat, 2021) -
Liikunnanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa
Kunnala, Oona (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä liikunnanopettajilla on oppilaan yksilöllisten oppimisen tarpeiden huomioimisesta liikunnanopetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena ... -
Yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa
Kavén, Sini; Isojoki, Enni (2021)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaiden autonomian tukemisesta liikunnanopetuksessa. Tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajien omakohtaisia ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.