Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalomaa, Saara
dc.contributor.authorMertala, Pekka
dc.contributor.authorKarila, Kirsti
dc.date.accessioned2021-12-22T06:28:37Z
dc.date.available2021-12-22T06:28:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationSalomaa, S., Mertala, P., & Karila, K. (2021). Varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta. <i>Journal of Early Childhood Education Research</i>, <i>10</i>(3), 240-268. <a href="https://journal.fi/jecer/article/view/114178" target="_blank">https://journal.fi/jecer/article/view/114178</a>
dc.identifier.otherCONVID_102377372
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79125
dc.description.abstractTutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen opettajilla on mediakasvatuksesta. Tutkimusaineisto käsittää yhdeksän varhaiskasvatuksen opettajan teemahaastattelua, ja sen aineisto on analysoitu fenomenografista lähestymistapaa hyödyntäen. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat käsittävät mediakasvatuksen ensinnäkin toimintana: lasten kanssa toteutettavana toimintana, tavoitteellisena toimintana sekä varhaiskasvatustoimintaan kuuluvana pedagogisena osa-alueena. Mediakasvatuksella käsitetään olevan lasten toimintaan ja toimijuuteen, mediaan liittyviin tietoihin ja taitoihin sekä muuhun oppimiseen liittyviä tavoitteita. Yksikään haastateltavista ei kuitenkaan nimennyt medialukutaitoa mediakasvatuksen tavoitteeksi. Toiseksi mediakasvatus käsitetään osaamisena: osana varhaiskasvatuksen ammatillista osaamista sekä laajempana toimialan osaamisen kehittämishaasteena. Digitaalisilla medioilla ja niitä hyödyntävällä pedagogiikalla oli hallitseva rooli aineistossa, mutta niihin liittyi myös jännitteitä. Perinteisiin medioihin liitettiin ainoastaan myönteisiä käsityksiä. Tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen mediakasvatusta ja opettajankoulutusta kehitettäessä.fi
dc.description.abstractThis study examines early childhood education teachers’ perceptions about media education. The research material includes thematic interviews with nine teachers. A phenomenographic approach was applied to analyze the data. The results suggest that early childhood education teachers understand media education in multiple ways. First, media education is understood broadly as an activity: as an activity conducted with children, as a goal-oriented activity, and as a part of the pedagogical actions in early childhood education. Media education is understood to have goals related to children’s agency, media-related knowledge and skills, and other learning. However, none of the interviewees named media literacy as the precise goal of media education. Secondly, media education is understood as competence: as part of the professional competence of early childhood education and as a broader developmental challenge of the early childhood education sector. Perceptions of digital media and its pedagogical use played a dominant role in the data. While perceptions about digital media were associated with tensions, only positive perceptions were associated with traditional media. The results can be utilized in the development of media education and preservice and in-service teacher training.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen varhaiskasvatus ry
dc.relation.ispartofseriesJournal of Early Childhood Education Research
dc.relation.urihttps://journal.fi/jecer/article/view/114178
dc.rightsCC BY-NC 4.0
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä mediakasvatuksesta
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112226107
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange240-268
dc.relation.issn2323-7414
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2070
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4918
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC 4.0