Pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys : tapaustutkimus
Toiminnanohjausjärjestelmien eli ERP-järjestelmien käytettävyyttä on tutkittu jo pitkään ja suurin osa tutkimuksista keskittyy aikaan ennen 2010-lukua ja nykymuotoista pilvilaskentateknologiaa. Pilvilaskentateknologia tuli osaksi ERP-järjestelmiä 2010-luvun alkupuolella eli niistä tuli pilvipohjaisia. Aiemmat tutkimukset eivät ole ottaneet huomioon pilvipohjaisuuden vaikutuksia ERP-järjestelmien käytettävyyteen. Tämän pro gradu -tutkielma selvitti ERP-järjestelmäkohtaisia heuristiikkoja hyödyntäen, miten kohdeorganisaation pilvipohjaisen ERP-järjestelmän käytettävyyttä voitaisiin parantaa ja miten pilvilaskenta on vaikuttanut ERP-järjestelmien käytettävyyteen. Vertailupohjana käytettiin aiempia ERP-järjestelmien käytettävyyttä koskevia tutkimuksia. Kir-jallisuuskatsauksessa keskityttiin etsimään tietoa ERP-järjestelmien käytettä-vyydestä, ja pilvipohjaisista ERP-järjestelmistä keskittyen niiden eroihin verrattuna on-premise ERP-järjestelmiin. Aineisto kerättiin haastattelemalla tutkittavaa järjestelmää käyttäviä kohdeorganisaation työntekijöitä. Järjestelmää käytti yhteensä 15 henkilöä, joista haastateltiin kahdeksaa. Haastattelut suori-tettiin etänä videohaastatteluina. Aineiston analyysi suoritettiin teemoittele-malla ERP-järjestelmäkohtaisia heuristiikoita apuna käyttäen. Aineiston perusteella kohdeorganisaatiolle esitettiin 17 kehitysehdotusta tutkitun ERP-järjestelmän käytettävyyden parantamiseksi. Tuloksia verrattiin vielä aiemmista tutkimuksista löytyneisiin käytettävyysongelmiin. Selvisi, että pilvipohjaisessa ERP-järjestelmässä on vielä samoja käytettävyysongelmia kuin on-premise ERP-järjestelmissä, mutta käytettävyys oli parantunut verrokkitutkimuksien ajoista. Pilvipohjaisuus paransi käytettävyyttä, koska se vähensi IT-tuen tarvetta, teki etätyöskentelystä joustavaa, helpotti työtehtävien välillä liikkumista ja tiedon etsimistä kesken työtehtävän, työtehtävää ei tarvinnut hoitaa loppuun saman tien, järjestelmä ei lukittunut pitkiksi ajoiksi, uuden istunnon avaaminen oli nopeaa, päivitykset eivät vaatineet pitkiä koulutuksia ja päivitykset eivät keskeyttäneet päivittäistä työntekoa. Negatiiviset vaikutukset olivat kaikessa käytössä oleva pieni viive, jota kaikki haastateltavat eivät huomanneet ja automaattinen istunnon lopetus ilmoituksen jääminen piiloon selaimen välilehdelle. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kohdeorganisaatiossa ERP-järjestelmän kehittämisessä yhdessä järjestelmäntoimittajan kanssa. ERP-järjestelmäkohtaisten heuristiikkojen voidaan todeta toimineen myös modernin pilvipohjaisen ERP-järjestelmän käytettävyyden tutkimisessa.
...
Book Antiqua
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29749]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Organisaatiomuutokseen suhtautumisen vaikutus uuden toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen : tapaustutkimus
Vihavainen, Severi (2018)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksiä suurimmista ja merkittävimmistä organisaatioissa käytetyistä tietojärjestelmistä. Ne integroivat organisaation eri toiminnot ja prosessit yhdeksi kokonaisuudeksi ja voivat ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän toimitustavan valintaan liittyvät seikat pk-yrityksen näkökulmasta
Juujärvi, Julius (2021)Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yksi keino saavuttaa kilpailuetua markkinoilla. Järjestelmien hankintaan liittyy kuitenkin suuret riskit, kuten ylittyneet projektikustannukset ja pitkittynyt käyttöönottoprojekti. ... -
Pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän keskeisten vaatimusten mallintaminen pienyrityksessä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä pro gradu -tutkielma käsittelee toiminnanohjausjärjestelmän keskeisten vaatimusten mallintamista kohdeyrityksessä. Tutkielma on toteutettu tapaustutkimuksena suunnittelutieteellisen mallin avulla. Tutkielman tavoitteena ... -
Toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys asiakastukiympäristössä: case Valtori
Salomäki, Sanna; Pitkänen, Salla (2019)Käytettävyys on ollut yksi järjestelmäkehityksen huomion kohteista jo vuosikymmeniä. Nykyään monille organisaatioille välttämättömien toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyyden tutkimus on kuitenkin vähäisempää. Malleja ... -
Käytettävyyshaasteet usean asiakasorganisaation toiminnanohjaustoteutuksessa
Saastamoinen, Anna (2020)Ottamalla käyttöön toiminnanohjausjärjestelmän organisaatio voi saavuttaa monia etuja. Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotot kuitenkin usein epäonnistuvat. Järjestelmän käytettävyyden on todettu olevan yksi käyttöönoton ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.