Käytettävyyshaasteet usean asiakasorganisaation toiminnanohjaustoteutuksessa
Ottamalla käyttöön toiminnanohjausjärjestelmän organisaatio voi saavuttaa monia etuja. Toiminnanohjausjärjestelmien käyttöönotot kuitenkin usein epäonnistuvat. Järjestelmän käytettävyyden on todettu olevan yksi käyttöönoton onnistumiseen vaikuttava tekijä. Toiminnanohjausjärjestelmät ovat yhä useammin pilvipohjaisia, usealle asiakasorganisaatiolle toimitettavia, palveluita. Pilvipohjaisuuden on todettu voivan parantaa järjestelmän käytettävyyttä. Toisaalta pilvipohjaisuus voi aiheuttaa myös haasteita esimerkiksi järjestelmän mukauttamiselle. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia käytettävyysongelmia usean asiakasorganisaation toiminnanohjaustoteutuksissa kohdataan. Tutkimus koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osuudesta. Kirjallisuuskatsauksessa selvitettiin aiemmassa tutkimuksessa havaittuja toiminnanohjausjärjestelmien käytettävyysongelmia ja luotiin viitekehys empiiriselle tutkimukselle. Empiirinen tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena, jossa haastateltiin pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän loppukäyttäjiä yhden asiakasorganisaation sisällä. Tutkimuksen tuloksena todettiin, että pilvipohjaisissa toiminnanohjausjärjestelmissä on monia samoja käytettävyysongelmia, joita toiminnanohjausjärjestelmistä on aiemmassa tutkimuksessa tunnistettu. Eniten esiin noussut käytettävyysongelma liittyi järjestelmän tehtävätukeen ja erityisesti terminologian hankalaan ymmärrettävyyteen. Järjestelmässä oli myös hyvin vähän automatisointia. Käyttäjillä oli myös hankaluuksia tunnistaa, mitä vaiheita tehtävien suorittamiseen liittyi. Järjestelmän käyttöä oli hankala oppia ilman ohjeita tai perehdytystä, ja käyttötauon jälkeen käyttäjillä kului aikaa järjestelmän uudelleen opetteluun. Käyttäjien oli myös vaikea tulkita järjestelmän näyttämiä virheilmoituksia, ja joistakin virhetilanteista palautuminen oli työlästä. Osa käyttäjistä koki järjestelmän käytön epämiellyttäväksi ja aikaa vieväksi. Tutkimuksesta kävi ilmi, etteivät loppukäyttäjät kiinnitä erityistä huomiota järjestelmän pilvipohjaisuuteen. Pilvipohjaisuus koettiin pääosin positiivisesti järjestelmän helpon saatavuuden vuoksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pilvipohjaisen toiminnanohjausjärjestelmän käytettävyys : tapaustutkimus
Härkönen, Timo (2021)Toiminnanohjausjärjestelmien eli ERP-järjestelmien käytettävyyttä on tutkittu jo pitkään ja suurin osa tutkimuksista keskittyy aikaan ennen 2010-lukua ja nykymuotoista pilvilaskentateknologiaa. Pilvilaskentateknologia tuli ... -
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
Software as a Service käyttöönoton haasteet ja hyödyt
Honkonen, Tuomo (2023)Software as a Service (SaaS) pilvipalvelumalli on kasvattanut suosiotaan jatkuvasti viime aikoina. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä hyötyjä ja haasteita ilmaantuu, kun yritys vaihtaa arkkitehtuurimalliaan SaaS:iin. ... -
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ... -
A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs
Pakarinen, Riikka (2017)Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.