”Se herättää mun sieluni” : musiikillisen toiminnan merkityksiä musiikkiterapia-asiakkaalle
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Kvalitatiivinen tapaustutkimukseni käsittelee asiakkaan musiikilliselle toiminnalle antamia merkityksiä musiikkiterapiassa sekä miten nämä merkitykset näkyvät minäkäsityksen osa-alueilla. Tutkimusasiakkaana oli musiikkiterapian kliinisiin opintoihini kuuluvan harjoittelun asiakas, jolla oli terapiaan tullessa ahdistuneisuus- ja masennusoireita. Tässä tutkimuksessa musiikillinen toiminta tarkoittaa kaikkea musiikkiin liittyvää tekemistä tai sen vastaanottamista.
Tutkimuksen aineistonkeruu ajoittui asiakkaan kaksivuotisen terapian viimeiselle 15 kerralle. Äänitin tai videoin tapaamiset ja pidin tutkimuspäiväkirjaa, johon kirjasin omia havaintojani. Tutkimuskysymys tarkentui vasta aineistoon perehtymisen jälkeen. Poimin tallenteista ne kohdat, joissa tuli esille tutkittavan musiikilliselle toiminnalle antamia merkityksiä ja litteroin ne. Analysoinnissa käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä: etsin tekstistä merkityksiä, muodostin niistä tiivistettyjä ilmauksia ja luokittelin ne alaluokkiin. Tutkimuspäiväkirjaa käytin apuna merkitysten tulkinnassa.
Analysoinnin perusteella muotoutui neljä erilaista musiikillisen toiminnan merkityksistä kertovaa yläluokkaa: minussa on enemmän, minä olen itseni puolella, minä olen turvassa ja minussa soi. Kaikki luokat liittyivät minäkäsityksen eri puoliin ja näin kokoavaksi käsitteeksi tuli musiikillisen toiminnan merkityksiä minäkäsitykselle. Minäkäsityksellä tarkoitetaan tässä sisäistä, todellisen minän käsitystä.
Musiikillisen toiminnan merkityksissä tulee esiin asiakkaan terapiassa keskeisiä teemoja, joiden käsittelyssä musiikillinen toiminta näyttäytyy toimivana. Niissä näkyy halu ja kyky laajentaa omaa mukavuusaluetta ja mennä kohti henkilökohtaisia tavoitteita, rajaamisen merkitys ihmissuhteissa sekä rohkeus ilmaista omaa tahtoa ja etsiä itselle hyviä asioita elämäänsä. Keskeinen teema oli myös pelkojen lievittyminen ja rohkeus itsenäiseen, omannäköiseen elämään. Musiikillinen toiminta tuo iloa ja nautintoa asiakkaalle, mikä tekee siitä motivoivan välineen myös itsensä haastamiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Onko fyysisellä minäkuvalla yhteyttä psyykkisiin pulmiin?
Tervo, Pirkko (2015)Tiivistelmä Tervo Pirkko. ONKO FYYSISELLÄ MINÄKUVALLA YHTEYTTÄ PSYYKKISIIN PULMIIN? Erityispedagogiikan pro gradu tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos. Ohjaaja: Hannu Savolainen Kevät-2015 66 ... -
Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Mustonen, Maria (2022)Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän ... -
Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Rothovius, Petra (2022)Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden musiikillinen minäkäsitys ja koetut valmiudet opettaa musiikkia
Vehmas, Ilona (2022)Tässä tutkielmassa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden musiikillista minäkäsitystä, koettuja valmiuksia opettaa musiikkia ja näiden yhteyttä. Tutkimusaineisto kerättiin Jyväskylän yliopiston luokanopettajaopiskelijoilta ... -
Yläkouluikäisen oppilaan musiikillinen minäkäsitys : tapaustutkimus 8. luokkalaisille
Saukko, Kaisa (2019)Kuka minä olen, millainen minä haluaisin olla ja millainen olen muiden mielestä? Näitä kysymyksiä varmasti moni yläkouluikäinen nuori pohtii. Myös musiikintunneilla tarkastellaan näitä kysymyksiä. Tulamon (1993) määritelmässä ...